ניתן לבדוק תוכנה גם באמצעות בדיקות אוטומטיות וגם באמצעות בדיקות ידניות, אבל התשובה לשאלה באיזו דרך מהן נבחר מסתכמת בעלויות והיתרונות של כל אחת בפרויקט מסוים. במאמר הזה אנו נוביל אתכם דרך היתרונות והחסרונות של השימוש בבדיקות אוטומטיות וידניות, כך שניתן יהיה לקבוע איזו שיטה היא הטובה ביותר עבור הפרויקט שלכם. רמז, התשובה יכולה להיות שילוב של שניהם.


בדיקות אוטומטיות

בדיקות אוטומטיות מתייחסות לתהליך שבו כלים אוטומטיים מריצים בדיקות שחוזרות על עצמם והוגדרו מראש, באמצעות השוואת התוצאות הצפויות לתוצאות בפועל. אם התוצאות מתאימות לציפיות, הפרויקט נוהל כשורה וכנראה שאין באגים. אם התוצאות לא מתאימות לציפיות אז יש בעיה שצריך לדווח אליה ולפתור אותה. תצטרכו לבחון את הקוד, לתקן אותו ולהריץ את הבדיקות האוטומטיות עד שהתוצאות יתאימו לציפיות.
בדיקות אוטומטיות טובות לשימוש כשהפרויקט גדול, כשיש משתמשים רבים למערכת, או בעת מילוי טפסים.

יתרונות של בדיקות אוטומטיות:

1. הבדיקות מבוצעות במהירות וביעילות
ההגדרה וההטמעה הראשונית של הבדיקות האוטומטיות שנבצע עלולה לקחת זמן, ברגע שהבדיקות האוטומטיות הוגדרו ופותחו, אפשר להתחיל לבצע אותן. אתם יכולים להשתמש בבדיקות ולחזור עליהן ללא הגבלה. זה מעולה למי שמריץ בדיקות מלאות על מערכת שהקוד שלה משתנה כל הזמן. מי שמריץ את הבדיקות לא יצטרך למלא שוב את אותו המידע או לזכור להריץ בדיקות מסוימות. הכול מבוצע עבורכם באופן אוטומטי.

2. יכולות להיות חסכוניות
בעוד שכלי אוטומציה יכולים להיות יקרים בטווח הקצר, הם חוסכים כסף בטווח הארוך. לא רק שהם עושים יותר ממה שבני אדם יכולים לעשות בפרק זמן מסוים, הם גם מוצאים באגים במהירות. זה מאפשר לצוות שלכם להגיב במהירות תוך כדי שחוסכים זמן וכסף.

3. מעניין יותר
מילוי אותם טפסים פעם אחר פעם באופן ידני יכול להיות דבר מתסכל ומשעמם. בדיקות אוטומטיות פותרות את הבעיה הזאת. התהליך של כתיבת הבדיקות ופיתוח הבדיקות, דורש מחשבה ומפתח את היכולות הטכניות שמעורבות ומוקדשות לתהליך.

4. כולם רואים תוצאות
כאשר אדם מבצע בדיקה ידנית, שאר הצוות לא יכול לראות את התוצאות של הבדיקות שמבוצעות, באופן מידי. עם זאת, בבדיקות אוטומטיות, אנשים יכולים להיכנס למערכת בדיקות ולראות את התוצאות באופן מיידי. זה גורם לשיתוף פעולה טוב יותר של צוות גדול שעובד במקביל ומתקבל מוצר סופי טוב יותר.

חסרונות של בדיקות אוטומטיות

1. כלים יכולים להיות יקרים
רכישת כלי אוטומציה יכולה להיות יקרה מאוד. בגלל זה, חשוב להשתמש רק בכלים שנותנים מענה מלא או קרוב למלא לצרכים שלכם.

2. למרות הכול, כלים לוקחים זמן
למרות שתהליך אוטומציה מצמצם את הזמן שדרוש כדי לבדוק הכול באופן ידני, עדיין בדיקות אוטומטיות הן תהליך אינטנסיבי שגוזל זמן. זמן רב דרוש בשביל לפתח את הבדיקות האוטומטיות ולהריץ אותן. לדוגמא, לקוח גדול שלנו היה בבעיה כשהבדיקות האוטומטיות לקחו לו המון זמן פיתוח וההרצה שלהן גזלה יותר מיממה.

3. יש מגבלות לכלים
למרות שבדיקות אוטומטיות ימצאו את רוב הבאגים במערכת שלכם, עדיין יש להן גם מגבלות. לדוגמא, בדיקות אוטומטיות לא יכולות לקחת בחשבון בעיות כמו צבע של תמונה או או גודל גופן. שינויים שלהם יכולים רק להתגלות בבדיקות ידניות, מה שאומר שלא ניתן לבצע את כל הבדיקות באופן אוטומטי, חייבת להיות גם התערבות אנושית.

בדיקות ידניות

בודק מדמה משתמש קצה וידנית בודק את כל האלמנטים של המוצר תוך שימש בכלים ייעודיים בשביל לוודא שאין בהם באגים. בדיקות ידניות חשובות בגלל שהן נותנות ביטוי ליצירתיות של הבודקים על מנת למצוא בעיות שכלים יכולים להחמיץ.
בדיקות ידניות יכולות להיות מתוסרטות (בהתאם לתוכנית פעולה של מה שצריך לבדוק) או בדיקות חוקרות (קבלת מה שצריך לבדוק, ניסוי וטעיה וקבלת החלטות בהתאם לתוצאות)

בדיקות ידניות אלה הם לא יותר מאשר הבודק באמצעות התוכנית כפי שמשתמש הקצה היו, ואז לקבוע אם התוכנית פועלת כראוי. בדיקה ידנית מתאימה לפרויקטים קטנים יותר, כמו גם חברות ללא משאבים כספיים משמעותיים.

היתרונות של בדיקות ידניות

1. עלות נמוכה יותר בטווח הקצר

קניית כלי אוטומציה היא יקרה. בבדיקות ידניות, לא צריך להשקיע את אותו סכום עבור פיתוח בדיקות אלא אפשר להתחיל לבדוק באופן מידי.

2. סביר יותר למצוא בעיות של משתמשים אמיתיים

בדיקות אוטומטיות הם בדיוק כאלה – אוטומטיות, רובוטית. הן לא בהכרח מדמות פעולות שמשתמשים אמיתים יבצעו. בניגוד לזה, בדיקות ידניות מבוצעות על ידי בודקים אנושיים וקל יותר לבודקים אנושיים לחשוב כמו משתמשים אמיתיים ולעזור למפתחי המערכת לעלות על בעיות אמיתיות ולזהות אותן לפני תחילת ביצוע הבדיקות. בבדיקות ידניות אחוז כיסוי המערכת הוא גבוה יותר.

3. בדיקות ידניות הן גמישות

כשהבודק הידני חושב על בדיקות חדשות שהוא לא חשב עליהן קודם או שחל שינוי באפיון המערכת, זה יכול לשנות את מסלול בניית המערכת ולעכב את הפרויקט במידה ונעשה שימוש בבדיקות אוטומטיות . בסופו של דבר, אתם רוצים את היכולת לעבוד על הפרוייקט באופן מידי ולא להתחיל שוב לפתח, לתכנן ולבצע את הבדיקות האוטומטיות .עם בדיקות ידניות אתם יכולים לבדוק במהירות ולראות תוצאות.

חסרונות של בדיקה ידנית:

1. משימות מסוימות קשה לעשות באופן ידני

ישנן פעולות מסוימות שקשה לעשות באופן ידני. לדוגמא, בדיקות רגרסיה. בדיקות מסוג זה הן בדיקות שקשה לבצע באופן ידני וכתוצאה מזה הבדיקות מועדות לטעויות כשמבוצעות באופן ידני. ברגע שקיימות בדיקות אוטומטיות, יש להן יכולות רבות יותר והתוצאות מהירות יותר ומדויקות יותר.

 

2. חוזרות על עצמן

בדיקות ידניות יכולות להיות משעממות וחזרתיות – אף אחד לא רוצה למלא את אותו טופס פעם אחר פעם. כתוצאה מכך, לבודקים קשה להישאר מרוכזים וסביר שיותר טעויות יכולות לקרות.

 

3. אין אפשרות לעשות שימוש חוזר בבדיקות ידניות

עם בדיקות אוטומטיות, אם אתה מוסיף משהו לתוכנית, אתה יכול להפעיל מחדש את כל הבדיקות שנדרשות באופן מידי – הבדיקות כבר מוגדרות. זה לא המקרה עם בדיקות ידניות. אם יש שינוי בתוכנה, חייבים לבצע שוב את הבדיקות הידניות וזה גוזל זמן יקר.

סיכום

יש יתרונות וחסרונות לבדיקות ידניות ואוטומטיות. הרבה טוענים שהגיון בריא צריך לקבוע באיזו דרך לבחור בשביל לקבל החלטה באיזו דרך לבדוק את המערכת. שימוש בהגיון בריא לא יהיה נכון אם כל הידע והנתונים לא יהיו מונחים בפני מי שצריך לקבוע. תוודאו שחשבתם על כל השיקולים, כולל: זמנים, משאבים, גודל הפרויקט כמו גם איכות הכלים האוטומטיים שעומדים לרשות צוות הבדיקות והידע של הצוות בתפעול אותם כלים.
ברגע שתיקחו את כל השיקולים בחשבון, ככל הנראה שתגיעו למסקנה מה הכי מתאים לכם. תמיד תזכרו שקיימת אפשרות של שילוב של שתי האופציות. למעשה, שילוב של שניהן הוא הדרך האופטימלית בשביל להגיע לתוצאות טובות תוך שימוש ביתרונות של כל אחת מהאפשרויות כך שתגיעו למוצר האיכותי ביותר שאפשר.

המדריך המלא לבודק התוכנה המתחיל

ב-QA Experts כתבנו את המדריך המקיף בארץ למעוניינים ללמוד בדיקות תוכנה
52 עמודים עם כל האינפורמציה שתצטרכו 
+בונוס!
מדריך מפורט אודות צבירת ניסיון ועבודה כבודק תוכנה עצמאי

רוצה לקבל את המדריך?

דילוג לתוכן