אתגר נוסף בבדיקות מכשירי מובייל הוא שבודקים צריכים להתמודד  לא רק עם תוכנות שפועלות במכשירים אלא גם עם העובדה כי המשתמשים זזים תוך שכדי שהם משתמשים באפליקציות, מה שלעיתים קרובות דורשת חיבור לאינטרנט בכדי למשוך נתונים ממערכות השרת, ה – backend ולעדכן את המשתמש עם עדכונים ומידע.

ניידות ורשתות תקשורת

אפליקציות מובייל חייבות להיבדק בחיים האמיתיים, בסביבות אמיתיות שבהן המשתמש הפוטנציאלי יוכל להשתמש. לדוגמה, אם אתה בודק אפליקציה לגולשי סקי, צריך לבדוק את הכניסה למדרון, לבדוק שהאפליקציה מסוגלת להקליט את המהירות הנוכחית בירידה ומאפשר למשתמשים לשתף את המידע ישירות עם חבריהם, אז עליכם לבחון את פונקציות אלה על מדרון. אחרת לא תוכלו להבטיח כי כל התכונות יפעלו כמצופה.

כמובן, שישנם חלקי יישום אשר תוכלו לבדוק במצב מעבדה, כגון זמינות מידע או האם או לא ניתן להתקין את האפליקציה, אבל מה לגבי הקלטת המהירות של הגלישה, בהתחשב בתנאי מזג האוויר או חיבור לאינטרנט בחלק העליון של ההר?

תנאי מזג האוויר על הר, בפרט, יכולים להיות מאוד קשים לטיפול בגלל שהמשתמשים יכולים לנוע בין אור השמש או תוך סופת שלגים. בתרחישים כאלה תמצאו כנראה המון באגים לגבי השימושיות והעיצוב של האפליקציה. 

אולי תמצאו גם כמה באגים שקשורים לפונקציונליות בשל הטמפרטורה, אשר עשויים להשפיע על החומרה של המכשיר, מה שישפיע על האפליקציה שלכם.

כפי שכבר הזכרתי, המהירות והזמינות של חיבורי האינטרנט יכולים להשתנות באזורים כאלה. כנראה שיש חיבור רשת טובה עם מהירות גבוהה בחלק העליון של ההר, ומצד שני, כנראה שהחיבור גרוע למטה בעמק.

מה קורה אם יש להם בעיות של חיבור לאינטרנט תוך שימוש האפליקציה? האפליקציה תתרסק או שהיא עדיין תעבוד? מה תהיה התגובה של המכשיר לשינויים האלה? מה קורה אם משתנה ספק הרשת בעת השימוש באפליקציה? אלה הם תרחיש נפוצים בזמן השימוש באפליקציות בקרבת גבול בינלאומי, לדוגמא כשגולשים בסנובורד באלפים.

על כל השאלות האלה מאוד קשה לענות כאשר מבצעים בדיקות אפליקציה במעבדה.

אתם כבודקי תוכנה צריכים להיות ניידים ולהישאר מחוברים לרשתות נתונים בעת בדיקת האפליקציות. 

כפי שאתם רואים, חשוב לבחון את האפליקציה שלכם בסביבות החיים האמיתיים, כדי לבצע את הבדיקות ברשתות נתונים עם רוחבי פס שונים כי שינויים ברוחב הפס יכולים להיות בעלי השפעה עצומה על האפליקציה שלכם. לדוגמה, רוחב פס נמוך יכול לגרום להודעות שגיאה בלתי צפויות, ההפרש בין רוחב פס גבוה ונמוך יכול לגרום לבעיות ביצועים או קריסות.

הנה תרגיל בשבילכם. קחו כל אפליקציה שאתם רוצים, תמצאו את שלושת תרחישי השימוש שבהם הסביבה ו/או חיבור רשת עלולים לגרום לבעיות.

מכשירי מובייל 

לפני שנמשיך, קחו את מכשיר המובייל שלכם, תסתכלו עליו. קחו את המכשיר ליד ותסתכלו על כל צד שלו בלי להפעיל אותו. מה אתם רואים?

אתם תראו ככל הנראה מכשיר עם מסך רגיש למגע, מכשיר עם כמה כפתורי חומרה, חיבור למטען, כניסה לאוזניות, חיבור מצלמה. לא תמצאו כנראה יותר מחמישה לחצני חומרה – כמובן, חוץ טלפונים חכמים עם מקלדת פיזית.

בעידן שבו הטלפון הסלולרי הפך לשם נרדף לטלפון חכם, חשוב לזכור כי פעם היו סוגים אחרים של טלפונים סלולריים, טלפונים טיפשים כביכול, טלפוני פיצ'ר, טלפונים שהיו בהם הרבה יותר לחצני חומרה עבור ביצוע שיחה או הקלדת הודעות. 

עם טלפונים טיפשים, קונבנציונאליים אתם יכול רק לבצע שיחה, להקליד הודעות או לאחסן רשימת אנשי קשר. הם בדרך כלל לא מחוברים לאינטרנט. יש בהם משחקים ישנים עם גרפיקה חלשה, לוח שנה או דפדפן אינטרנט בסיסי מאוד עם האפשרות להתחבר לאינטרנט. אבל כל הטלפונים האלה הם ממש בסיסיים במונחים של פונקציונליות ויכולת הרחבה. כמובן שמשתמשים לא יכולים להתקין אפליקציות או לעדכן את התוכנה לגרסה חדשה יותר בקלות, אם בכלל.

למרות כל זה, שני סוגי הטלפונים עדיין זמינים, במיוחד בשווקים מתעוררים, אבל מאז 2013 יותר טלפונים חכמים נמכרו ברחבי העולם מאשר טלפונים טיפשים או טלפוני פיצ'ר, ועם כל זה סביר להניח שככל שהזמן עובר, למעשה, בעוד כמה שנים טלפונים טיפשים וטלפוני פיצ'ר יהיה עניין מהעבר, עניין היסטורי.

הטלפונים שאנו משתמשים בהם כיום שונים לחלוטין מאלה "הישנים". הטלפונים החכמים הנוכחיים הם מיני מחשבים עם המון פונקציונליות מבחינת חומרה ותוכנה. הם עמוסים בחיישנים שונים כגון בהירות, קרבה, האצה, הטיה, ועוד הרבה יותר. חוץ מזה, בכל טלפונים החכמים יש שתי מצלמות, אחורית-וחזיתית, יכולות תקשורת שונות עם ממשקים כגון Bluetooth, (near field communication) NFC: מערכת מיקום גלובלית (GPS), כמו גם Wi-Fi ורשתות סלולר כדי להתחבר לאינטרנט. ויש גם, בהתאם לפלטפורמת יצרן המובייל, מגוון רחב של תכונות חומרה אחרות.

אם נסתכל על טלפונים חכמים מנקודת מבט של תוכנה, טלפונים חכמים מציעים שפע של ממשקי תכנות אפליקציות (Api) עבור יצרנים, מפתחים ומשתמשים בכדי להרחיב את ממשקי המכשיר החכם עם אפליקציות.

אם נתמקד רק בפלטפורמות המובייל העיקריות: iOS ו – Android, יש שפע של שילובי חומרה ותוכנה שבודקי תוכנה צריכים להתמודד איתם. העובדה כי ישנם צירופים רבים כל כך נקרא פרגמנטציה – פיצול.

פרגמנטציה של מכשירים במובייל הוא נושא ענק שמהווה אתגר נוסף כאשר מדובר במכשירי מובייל.

אתם לא יכולים לבדוק את האפליקציה שלכם עם כל צירוף אפשרי של חומרה ותוכנה, במיוחד כשמבינים את העובדה שעליכם לבדוק את האפליקציה שלכם בסביבה אמיתית עושה את זה אפילו יותר בלתי אפשרי.

בודקי תוכנת מובייל צריך למצוא אסטרטגיה לצמצם את המאמץ של הבדיקות במכשירים שונים וזאת על מנת למצוא דרך לבדוק את המכשירים הנכונים.

אבל איך אפשר להשיג את זה?

על-ידי בדיקת פלטפורמת מובייל אחת? על-ידי בדיקת רק את המכשיר העדכנית ביותר? באמצעות בדיקה של רק גרסת התוכנה העדכנית ביותר?

לפני הגדרת האסטרטגיה, אתם צריכים לזכור כי לכל אפליקציה ייחודית, יש דרישות ייחודיות, יש בעיות אחרות שצריך לפתור ובהתאם למשתמש ייחודי. נזכור את הנקודות האלה, אתם יכול לשאול את עצמכם את השאלות הבאות כדי למצוא מכשירי המובייל "הנכונים" לבדיקה:

 • מי זה בסיס המשתמש שלי?

 • בן כמה המשתמש הממוצע?

 • כמה גברים או נשים נמצאות בקבוצה היעד?

 • מהי הפלטפורמה שבה משתמשים משתמשי הבסיס שלי?

 • באיזה מכשיר הם משתמשים ביותר?

 • איזו גרסה של מערכת ההפעלה מותקנת על רוב הטלפונים?

 • באיזה סוגי חיישנים עושה שימוש האפליקציה שלי?

 • איך האפליקציה מתקשרת עם העולם שבחוץ?

 • מהו השימוש העיקרי של האפליקציה שלי?

כמובן, יש הרבה יותר שאלות, אבל אם תענו על רוב השאלות האלה שאני מציע, רשימת המכשירים שתצטרכו

לבדוק יפחת באופן משמעותי ויקצר את מספר הבדיקות. 

מחזורי הפצת מכשירי מובייל

אם אתם יודעים איך לזהות את המכשירים הנכונים לבדיקת האפליקציה שלכם, זה לא אומר שהתהליך נגמר. למען האמת, התהליך לא מסתיים אף פעם!

היצרניות העיקריות של טלפוני מובייל משחררות לשוק את טלפון הדגל החדש שלהם, עם תכונות ופיצ'רים חדשים יותר מדי שנה. במהלך השנה הן משחררות גרסאות שונות של טלפונים אחרים שעונים על תרחישים שונים ומיועדים עבור קבוצות משתמשים אחרות. זה נכון במיוחד בעולם האנדרואיד שבו כל טלפון חדש מגיע עם גרסה חדשה של מערכת ההפעלה ארוזה עם תכונות חדשות, עיצובים וכו'. קיימות מספר מהדורות תוכנה במהלך השנה, וגם עדכוני מהדורות ישנות יותר. אתם בתור בודקי תוכנה צריכים להיות בטוחים שהאפליקציה שלכם תפעיל את החומרה והתוכנה העדכניים ביותר.

אבל איך אתם צריכים לטפל במצבים כאלה? על ידי רכישת כל טלפון שמופיע בשוק? על ידי עדכון תמידי של מערכת ההפעלה, של הגרסה?

שוב, הגורם החשוב ביותר הוא קבוצת משתמשי האפליקציה שאתם בודקים. כאשר אתם יודעים  שקבוצת המשתמשים שלכם תמיד רוכשת את המכשיר העדכני ביותר, המהיר ביותר בשוק, אתה צריך לקנות את הטלפונים האלה ברגע שהם מופיעים. ועדיין, תמיד חובה להיות מעודכנים במצב השוק. 

יותר מזה, אתם צריכים לדעת מתי הספקים העיקריים ישחררו את מכשירי הדגל החדשים שהרבה אנשים נוטים לקנות. אתם גם צריכים לדעת מתי מערכות ההפעלה תקבל עדכונים, תכונות חדשות או תבניות עיצוב חדשות. 

אז התשובה לשאלה האם אתם צריכים לקנות כל טלפון חדש שיוצא לשוק ולעדכן כל הזמן את מערכות ההפעלה היא כן ולא. כמובן שאתם לא צריכים לקנות כל טלפון שקיים בשוק, אך כדאי לשקול עדכון לגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה. כשאתם עושה את זה, עליכם לזכור כי לא כל משתמש מבצע את העדכון. 

אנשים רבים לא יודעים איך לעשות את זה, או שלא אכפת להם שאין להם גרסאות חדשות. אתם צריכים לפחות כמה טלפונים שבהם פועלות גרסאות ישנות יותר של מערכת ההפעלה כדי לראות איך האפליקציה מגיבה גם בסביבה הזאת. 

דרך טובה כדי לנהל את כל התהליך הזה היא להישאר עם גרסת מערכת ההפעלה בטלפון שברשותך ולקנות טלפונים חדשים עם הגרסה העדכנית ביותר של התוכנה. זה כמובן מוביל לבעיה אחרת – זה מאוד יקר! לא כל מנהל רוצה להשקיע כל כך הרבה כסף על מכשירים מובייל כשטלפון עומד לשמש רק לכמה חודשים. פתרון אחר הוא לשכור מכשירים. ישנם מספר ספקים, מעבדות מכשירים שבם ניתן לשכור מכשיר במשך תקופה מסוימת של זמן. 

בפרוייקטים שעבדתי עליהם, תמיד היו לנו את ה- 10 עד 15 מכשירי הדגל שנמצאים בשימוש על-ידי משתמשי היעד שלנו בווריאציות שונות שישמשו את קבוצות הפיתוח והבדיקות. מספר המכשירים הזה היה מכוסה כמעט 90% מסך המכשירים של משתמשי היעד שלנו. עם מכשירים אלה הצלחנו למצוא את הרוב המוחלט של הבאגים. 10% מהבאגים הנותרים של המכשירים שלא בדקנו היו חסרי חשיבות לפרויקט או שהם פשוט לא היו רלוונטיים עבור משתמש היעד שלנו.

על מנת להתמודד עם קצב שחרור המכשירים ועדכון מערכות ההפעלה, אתם צריכים לקחת את הדברים הבאים בחשבון:

• לפקח על השוק המכשירים ושוק התוכנה. 

• לדעת מתי טלפונים חדשים יצאו לשוק. 

• לגלות את התכונות החדשות של מערכת ההפעלה. 

• לפקוח עין על קבוצת משתמשי היעד כדי לראות אם התקנים חדשים מופיעים בסטטיסטיקה שקשורה אליהם. 

• לחשוב פעמיים לפני עדכון טלפון לגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה. 

• לקנות טלפונים חדשים עם הגרסה העדכנית ביותר של מערכת ההפעלה. 

• אם לקנות זו לא אופציה, לשכור את המכשירים.

להיות מעודכנים במצב השוק זאת משימה מאתגרת מאוד ואסור להמעיט בחשיבות שלה! בשלב מסוים, בהתאם למספר מכשירי הבדיקה שמשתמשים בהם במהלך הפרויקט, זאת יכולה להפוך להיות עבודה במשרה מלאה.

למאמרים נוספים בסדרה:

בדיקות מובייל – ההיבטים הייחודיים במובייל QA חלק 1

בדיקות מובייל – ההיבטים הייחודיים במובייל QA חלק 3

דילוג לתוכן