לפני שאני אתחיל אני רוצה לשתף אתכם בסיפור אמיתי שמתאר את ההיבטים הייחודיים של בדיקות מובייל.

מה מיוחד בדיקות במובייל? מישהי שאלה אותי את השאלה הזאת בדיוק בזמן כנס בדיקות לפני כמה שנים. התחלתי לדבר על טכנולוגיות מובייל, אפליקציות, איך לבדוק אותן, מה מיוחד בבדיקות מובייל. 

הבחורה פשוט חייכה אליי ואמרה, "אבל זאת תוכנה רק על מסך קטן יותר. אין שום דבר מיוחד בזה."

היא הייתה ממש יהירה, לא ראתה את האתגרים של בדיקות במובייל. לא משנה באיזה טיעונים ניסיתי לשכנע אותה, היא לא האמינה: טענתי טיעונים על חשיבותן של טכנולוגיות מובייל, אפליקציות, בדיקות, שום טיעון לא שכנע אותה.

פגשתי אותה שוב בשנת 2014 בזמן כנס בדיקות שבו היא דיברה על בדיקות במובייל.

היא דיברה על החשיבות של אפליקציות, כמה זה חשוב וכמה כדאי לבדוק אותם.

כפי שאתם יכולים להבין, קל מאוד להמעיט בטכנולוגיות חדשות. בתור בודק תוכנה זה חשוב במיוחד להיות סקרן לגבי למידת דברים חדשים ולחקור טכנולוגיות חדשות כדי להרחיב את היכולות והידע.

אז בואו נחזור לשאלה הראשונית: מה מיוחד בבדיקות במובייל?

אני חושב שאני יכול להניח שיש לכם מכשיר מובייל אחד לפחות, כלומר, סמארטפון או אולי יש לכם טאבלט, או אפילו את שניהם.

כשאתם מסתכלים על המכשירים שלכם, מה אתם רואים? רק מחשב קטן עם אייקונים מבריקים על המסך שלו? או שאתם רואים ממש מחשב אישי עם המון חיישנים אפשרויות קלט שמכיל את כל המידע הפרטי שלכם?

תקדישו לזה דקה של מחשבה מאוחר יותר.

הסמאטפון והטאבלט שלי הם מחשבים אישיים שמכילים כמעט את כל המידע שלי, כולל, הודעות דואר אלקטרוני, SMS, תמונות, מוסיקה, סרטי וידאו, וכו'.

אני יכול לגשת אל הנתונים שלי, לא משנה איפה אני נמצא.

אני משתמש במכשיר החכם שלי בתור מערכת ניווט ומידע כדי לברר פרטים נוספים על הסביבה שלי.

בגלל הסיבות האלה אני מצפה מהאפליקציות להיות אמינות, מהירות וקלות לשימוש.

קודם תיארתי את הציפיות האישיות שלי מהאפליקציות ומכשירי המובייל שלי.

אבל אולי לכם יש ציפיות שונות לחלוטין.

וזה מביא אותי למאפיין המיוחד והייחודי, שהוא למעשה ההיבט הראשון של בדיקות המובייל:

ציפיות המשתמש

ציפיות המשתמש מהאפליקציה הוא המוקד והאתגר העיקרי עבור צוותי פיתוח ואיפון מובייל.

העובדה שלכל משתמש יש ציפיות ייחודיות מקשה לפתח ולאפיין את האפליקציה המתאימה לכלל הלקוחות.

מספר דוחות וסקרים הראו שלמשתמשי מובייל יש ציפיות גבוהות בהרבה ממכשירים המובייל שלהם יחסית לתוכנות אחרות כמו דפדפן.

הרוב המכריע של הדוחות והסקרים מראים שכמעט 80% מהמשתמשים מוחקים את האפליקציה לאחר השימוש בו בפעם הראשונה! ארבעת הסיבות העיקריות למחיקה הן עיצוב רע, שימושיות ירודה, זמן טעינה ארוך וקריסות מיד לאחר ההתקנה. כמעט 60% מהמשתמשים ימחקו אפליקציה שדורשת רישום, יותר ממחצית מהמשתמשים מצפים שזמן הטעינה של אפליקציה יהיה פחות משתי שניות.

אם לאפליקציה לוקח יותר זמן, אז מן הסתם המשתמשים ימחקו אותה, ישר.

שוב, יותר ממחצית המשתמשים חווים קריסות בפעם הראשונה שהם מריצים אפליקציה.

המשתמש הממוצע בודק את מכשיר המובייל שלו או שלה כל שש דקות והם מתקינים 40 אפליקציות בממוצע. בהתבסס על המספרים האלה, ניתן להסיק שלמשתמשי המובייל יש ציפיות גבוהות מאוד כשמדובר בשימושיות, ביצועים ואמינות.

שלושת המאפיינים האלה הוזכרו לעתים קרובות עד כה כאשר משתמשים נשאלו על החוויה שלהם עם אפליקציות מובייל.

כיום יש יותר משני מיליון אפליקציות זמינות בחנויות האפליקציות של הספקים הגדולים.

הרבה אפליקציות עונות על אותן דרישות ועושות את אותן הפעולות, כלומר תמיד ישנה אפליקציה מתחרה, אחת לפחות, מה שמקל מאוד על הצרכנים להוריד אפליקציות שונות כי הן נמצאות במרחק של הקשה אחת על המכשיר.

הנה כמה נקודות שחובה לקחת בחשבון לפני פיתוח ובדיקות של האפליקציה:

• חובה לאסוף מידע על קבוצת משתמשי היעד שלכם.

• חובה לשאול את לקוחותיכם על הצרכים שלהם.

• האפליקציה שלכם צריכה לפתור בעיה עבור המשתמש.

• שימושיות חשובה באמת.

• האפליקציה שלכם צריכה להיות אמינה מאוד.

• ביצועי האפליקציה חשובים מאוד.

• האפליקציה צריכה להיות יפה

כמובן, שיש שפע של דברים נוספים שאתם צריכים לקחת בחשבון, אבל אם תשימו לב לנקודות אלה, המשתמשים שלכם יהיו מאושרים במיוחד.

בטח כבר שמעתם על עיקרון KISS – Kip It Simple, Stupid ראשי תיבות האלה, הם תמיד תזכורת חשובה במיוחד, עבור פרויקטי תוכנה – תזכורת חשובה לזה שלא כדאי לנפח את התוכנה עם עוד פונקציה או אפשרויות. חשוב לשמור על האפליקציה קטנה, קלה לשימוש ופשוטה. זה הכי טוב ברוב המקרים וזה צפוי לספק את הלקוחות שלכם. בהשראת KISS, הומצא העיקרון עבור אפליקציות מובייל: KIFSU – הקיצור הזה הוא תזכורת טובה שתעזור לכם לכסות את צרכי הלקוח, תזכורת קבועה לא לנפח אפליקציות עם פונקציות חסרות תועלת.

זה סיכום ציפיות הלקוחות שלכם מהאפליקציה: אפליקציה מהירה, פשוטה ושימושית

למאמרים נוספים בסדרה:

בדיקות מובייל – ההיבטים הייחודיים במובייל QA חלק 2

בדיקות מובייל – ההיבטים הייחודיים במובייל QA חלק 3

המדריך המלא לבודק התוכנה המתחיל

ב-QA Experts כתבנו את המדריך המקיף בארץ למעוניינים ללמוד בדיקות תוכנה
52 עמודים עם כל האינפורמציה שתצטרכו 
+בונוס!
מדריך מפורט אודות צבירת ניסיון ועבודה כבודק תוכנה עצמאי

רוצה לקבל את המדריך?

דילוג לתוכן