בודקי תוכנה יכולים לקבוע עדיפות של באג?

בודקי תוכנה שואלים את השאלה הזו כל הזמן…והנה התשובה שלי:

"כן, אבל תלוי", זה תלוי ב:

  • כמה אתה מבין את העסק כך שתוכל לתת את דעתך.
  • כמה אתה מעורב כדי לעשות זאת.

האמת היא שבודקים רבים לא יודעים (או שלא אכפת להם) לגבי עסקים שונים של הפרויקט חוץ מהמשימות היום יומיות שלהם כגון כתיבה וביצוע מקרי בדיקה, מציאה ודיווח של באגים. כשהם קובעים עדיפות של באג, הם לא לוקחים בחשבון שיקולים עסקיים שונים כגון נקודות מפתח בפרויקט, הלקוח, הסיכון וכו'. כתוצאה מכך, הם קובעים עדיפות שגויה.

כמובן שבארגונים מסוימים, בודקים לא רשאים לקבוע עדיפות של באג. לפעמים, זה פשוט חלק מתהליך הבדיקה. אז פשוט קבלו את זה.

השורה התחתונה היא:

אם אתה רשאי לקבוע עדיפות של באג, פשוט עשה זאת. וודא שאתה לוקח בחשבון את כל השיקולים העסקיים כשאתה קובע עדיפות. אם אתה לא רשאי, נסה ללמוד ולהבין את העסק כדי לבנות אמון קודם כך שלאחר מכן תהיה רשאי לעשות זאת.

הנה שיקול נוסף:

האם ישנו התאמה בין חומרה לעדיפות?

במילים אחרות, אם הבאג הוא בחומרה גבוהה, האם זה תמיד אומר שהוא יהיה בעדיפות גבוהה?

התשובה שלי היא כן, יש התאמה בין חומרה לעדיפות אך לא תמיד. תן לי לתת לך כמה דוגמאות:

דוגמא לעדיפות גבוהה וחומרה גבוהה.

בעיה: המערכת קורסת כשמשתמש מפעיל אותה.

העדיפות היא קריטית כי המערכת קורסת.

העדיפות היא דחופה כי זה חוסם את המשתמש הסופי מלהשתמש בה. אנחנו לא יכולים להפיץ את המוצר עם הבעיה הזו.

דוגמה לחומרה נמוכה עדיפות גבוהה.

בעיה: בסלוגן החברה יש שגיאת כתיב.

החומרה היא נמוכה: זו שגיאת כתיב. משתמשים יכולים להשתמש במערכת כרגיל.

עדיפות גבוהה: העדיפות לתקן את הבעיה הזו היא גבוהה מכיוון ששגיאת כתיב עלולה לתת רושם שלילי למשתמש ולגרום להרבה בעיות מיתוג. בנוסף, הבעיה הזו קלה לתיקון על ידי המתכנתים.

דוגמא לחומרה גבוהה עדיפות נמוכה.

בעיה: המערכת קורסת לסירוגין כאשר משתמש מכניס ערך שלילי בשדה הגיל.

החומרה היא גבוהה מכיוון שהמערכת קורסת.

עדיפות היא נמוכה מכיוון ש: 1) זה לא תמיד קורה. 2) זה לא סביר שמשתמשים יכניסו ערך שלילי לשדה הגיל.

מי מחליט על עדיפות וחומרה בבדיקה?

התהליך כדי לעשות זאת יכול להיות שונה מפרויקט לפרויקט, אבל הנה כמה תהליכים נפוצים:

בודקים יגדירו חומרה כשהם מדווחים על הבאג.

בודקים יגדירו לבחירתם את העדיפות כשהם מדווחים על הבאג.

בתהליך מיון הבאגים, מנהל פרויקט יבדוק את הבאגים האלה עם מתכנתים, בודקי תוכנה, מנהלי המוצר ויחליט על עדיפות סופית עבור הבאג.

עדיפות וחומרה הם סובייקטיביים ומבלבלים בפני עצמם

בלי קשר לעד כמה ברורות ההוראות או המדריך, עדיפות וחומרה הם נושאים מבלבלים וסובייקטיביים.

מה שאני מתכוון אליו הוא:

כמה קריטית היא קריטית? כמה גבוה הוא גבוה?

מה שהמילה "משמעותית" אומרת בשבילי לא אומרת אותו דבר בשבילך.

עדיפות הבאג היא נמוכה היום אך זה לא אומר שהיא תהיה נמוכה מחר.

הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לעשות הוא לעקוב אחרי ההוראות ולפתח עקביות באופן שבו אתה מתקשר בדוח הבאגים, אך אתה צריך גם להיות מוכן לעשות שינויים בעדיפות וחומרה ולקבל את זה.

לסיכום

שיתפתי אתכם בהבדלים בין עדיפות וחומרה של באג ואיך להגדיר את הערך שלו בצורה הנכונה. הסוד נחשף. אני מקווה שלאחר שתקראו את המדריך הזה, תהיה לכם הבנה ברורה יותר של עדיפות וחומרה. זכרו כי בסוף היום, זה לא עד כמה טוב הגדרתם את העדיפות או החומרה של באג. זה עד כמה טוב אתה מטפלים בבעיה והסיכונים הקבוצתיים שאתם לוקחים כדי לתקן בעיות.

למאמר השני בסדרה: 

ההבדלים בין חומרה (Severity) ועדיפות (Priority) של באג סוף סוף נחשפים (חלק 1)

המדריך המלא לבודק התוכנה המתחיל

ב-QA Experts כתבנו את המדריך המקיף בארץ למעוניינים ללמוד בדיקות תוכנה
52 עמודים עם כל האינפורמציה שתצטרכו 
+בונוס!
מדריך מפורט אודות צבירת ניסיון ועבודה כבודק תוכנה עצמאי

 

רוצה לקבל את המדריך?

דילוג לתוכן