בדיקות תוכנה, כפי שהשם מרמז, הם תהליך הבדיקה של התוכנה שמטרתו מציאת באגים וטעויות במהלך שלבי הפיתוח. הןן מהוות חלק מכריע באופטימיזציה של הביצועים של התוכנה

ומנסות למנוע שגיאות על ידי גילוי מוקדם שלהן. יש הרבה מיתוסים שגויים על בדיקות תוכנה – QA. במאמר זה אני אפריך 7 מתוכם.

מיתוס 1#: תפקיד הבודקים הוא רק למצוא באגים

כן, זה נכון שבודקים מוצאים באגים בתוכנה אבל התפקיד שלהם לא מסתיים בזה. בודק חייב להבין את הארכיטקטורה של המערכת שאותה הוא בודק ולהכיר את צרכי הלקוחות. הוא מנתח את פעולות הפיתוח ומביע את דעתו לגבי שיפור מבנה התוכנה. בודק התוכנה משתתף בכל תהליך הפיתוח, החל משלב אפיון הדרישות ועד לשלב תחזוקת המוצר, כולל.

מיתוס 2#: בודק מטפל באיכות

בעקבות זה שהם השלב האחרון בתהליך הבטחת הפונקציונליות של התכנית, הם נחשבים לאחראיים לאיכות התוכנה. האירוניה היא שאת התהילה מקבל כל צוות הפיתוח בזמן שברגע שיש תקלה שלא עלו עליה, צוות הבודקים הוא האחראי. צוות הפיתוח חייב להאמין בצוות הבודקים ולדעת שאם אכן תהיה בעיה, צוות הבדיקות יעלה עליה בזמן וידווח להנהלה בשביל שיפתרו את הבעיה.

מיתוס 3#: בדיקות תוכנה הוא תחום משעמם ולא צריך אינטליגנציה בשביל לבצע את התפקיד

זה מה שאתם חושבים? אין שמץ של אמת בטענה הזאת. כמו תפקידי IT אחרים, תהליך הבדיקות הוא תהליך מאתגר שדורש מחשבה, בגלל שבתהליך הבדיקות בודקים צריכים לבחון, לגלות ולחקור את מה שפותח. חוץ מזה, הם מזהים באגים חדשים כל הזמן וההתמודדות איתם משפרת את יכולות הבדיקות שלהם ונותנת להם ניסיון. ההמלצה לבודקים היא לנסות לבדוק כל הזמן בדרכים שונות בשביל לגוון את יכולות הבדיקות שלהם ובשביל לא לחזור על אותם תהליכים באופן קבוע.

מיתוס 4#: בודק יכול לבדוק הכול

כן, בודקים יכולים לנתח הכול אם מספקים להם משאבים מתאימים ומסגרת זמן מספיקה. כמובן שזה נכון רק בתאוריה. בודקים לא יכולים לבדוק הכול, זה בלתי אפשרי. נותנים דגש על המקרים הקריטיים ביותר בהתאם לתעדוף המשימות אבל לא בודקים את 100% מהמקרים האפשריים.

מיתוס 5#: לא צריך בודקי תוכנה

יש כמה סיבות שבגללן צריך בודקים:

  • להבטיח שמה שהוגדר באמת קורה.
  • מה שעובד כאשר בן אדם אחד בודק את זה לא בהכרח יעבוד כאשר מאה אנשים משתמשים בזה.

  • תמיד יש סיכוי כי המשתמש באמת יעשה את זה – לא משנה כמה טיפשי זה נראה.

  • יש המון מכשירים שונים, דפדפנים ומערכות הפעלה שונות.

  • אנחנו חייבים את זה עבור המשתמשים שלנו ועבור עצמנו כדי לספק את המוצר הטוב ביותר שאנחנו יכולים.

מיתוס 6#: בודקים הם יקרים

זה לא בהכרח נכון ששירותי בדיקות הם יקרים, הם זולים משירותי פיתוח. אפשר למצוא שירותי בדיקות במחירים סבירים אבל העלות של בודקים טובים היא גבוהה והשכר שלהם בהתאם. הכלל שמה שעולה זול עולה לנו בסוף ביוקר נכון גם במקרה הזה.

מיתוס 7#: בדיקות אוטומטיות יחליפו בודקים ידניים

בעקבות הבינה המלאכותית, כל תהליך הופך לאוטומטי ויש אמונה שתהליך הבדיקות לא יוצא מהכלל. למכונות יש את היכולת לבדוק ולתקן את הבאגים, אבל, הן לא יכולות להתמודד עם החוכמה והרגש האנושי. בודקים אנושיים יכולים להבין את ההעדפות של המשתמשים ויש להם גישה גמישה לגבי פתרון בעיות. מכונה יכולה לתת צבע או גופן אבל הבן באדם יהפוך את זה לנעים לעין.

 

המדריך המלא לבודק התוכנה המתחיל

ב-QA Experts כתבנו את המדריך המקיף בארץ למעוניינים ללמוד בדיקות תוכנה
52 עמודים עם כל האינפורמציה שתצטרכו 
+בונוס!
מדריך מפורט אודות צבירת ניסיון ועבודה כבודק תוכנה עצמאי

רוצה לקבל את המדריך?

דילוג לתוכן