מהם הכישורים הנדרשים מבודק תוכנה מקצועי? חלק 1

בודקי תוכנה מתמודדים עם יותר ויותר דרישות בגלל שטכנולוגיות הופכות להיות יותר ויותר מורכבות וזמן ההגעה לשוק מתקצר. בודק תוכנה צריך להיות מסוגל לבדוק ביעילות תוכנות מורכבות בתוך פרק זמן קצר ביותר כדי לספק מוצרים מעולים ללקוחות. מלבד ידע בתחום הבדיקות, לבודקים חייבים להיות כמה כישורים חשובים אחרים כדי לנהל את המורכבות של המערכות ואת מספר העצום של התרחישים השונים האפשריים.

המאמר הזה עוסק במיומנויות הנדרשות מבודק תוכנה על מנת להצליח בתפקיד וכיצד לשפר את אותן מיומנויות בדיקה ולהיות בודקים טובים יותר.

סט הכישורים של בודק התוכנה

מלבד ידע וכישורים לגבי שיטות בדיקות תוכנה, גישות, אפליקציות מובייל מכשירים וכו', חייבים בודקי תוכנה ערכה בסיסית איתנה של מיומנויות רכות אם הם רוצים להצליח בעסקי פיתוח התוכנה.

בסעיפים הבאים במאמר זה תוכל לקרוא על מיומנויות שונות שכל בודק תוכנה צריך לאמץ ולפתח.

תקשורת

היכולת לתקשר היא אחד הכישורים החשובים ביותר שבודק תוכנה חייב. בודקי תוכנה חייבים להיות מסוגלים לתאר את עבודת הבדיקות שלהם לכל מיני אנשים ברמות שונות בתוך החברה. הם צריכים להיות מסוגלים לדבר עם מפתחים, מעצבים, מנהלי מוצר, מנהלי פרויקטים, בודקי תוכנה אחרים, הנהלה כללית וכן ללקוחות. בשביל לנהל שיחה עם אחרים לבודקים ומפתחי תוכנה דרושים כישורים טכניים וידע מפורט של החלקים השונים של התוכנה. דיווח באגים ולהראות לאחרים טעויות שלהם יכול להוביל במהירות לרגשות שליליים, ולכן חשוב לדווח על באגים באופן ברור ותמציתי בלי להביא רגשות בתוך התיאור.

שיחה עם מנהלי מוצר, מנהלי פרויקטים, מעצבים, או מנהלים אחרים דורשת את היכולת לתאר בעיות ובאגים למי שאין לו ידע טכנולוגי וההסבר חייב להתאים לכולם, בכל רמת בצורה ברורה ומובנת.

בנוסף לתקשורת מילולית, בודקי תוכנה צריכים מיומנות חזקה של תקשורת בכתב מפני שהם צריכים להיות מסוגלים לתאר באגים בדרך כזאת שכל בעלי עניין פוטנציאליים יוכלו להבין אותם.

הקשבה היא גם חלק חיוני של תקשורת, בודקי תוכנה חייבים להיות מסוגלים להקשיב היטב כאשר אנשים אחרים מדברים ומתארים מחשבות או בעיות. זה חשוב כי אתם לא רוצים להפריע לאנשים אחרים כשהם מדברים.  אם יש לכם שאלות, תשאלו כשהאדם מולכם יסיים.

כדי לעזור לכם לשפר את מיומנויות התקשורת שלכם, אני ממליץ לכם לקרוא, לקרוא ולקרוא. לא רק ספרים, אלא גם בלוגים, עיתונים, וכל סוג אחר של חומר שיעזור לכם לשפר ולהרחיב את אוצר המילים שלכם, במיוחד אם אתם מתקשרים באנגלית, כשהיא לא שפת האם שלכם.

אני גם ממליץ לכם לצפות בסרטים או סדרות טלוויזיה בשפות אחרות כדי לחזק את אוצר המילים שלכם. אם יש לכם זמן פנוי, אתם יכול להשתתף בשיעורי שפה ותקשורת, אשר מהווים דרך מצוינת לשפר את כישורי השפה והתקשורת שלכם.

ואחרון חביב, אני ממליץ לכם להרצות מול קבוצות משתמשים, בכנסים, או בתוך החברה שלכם. לניסיון כזה תהיה השפעה גדולה על מיומנויות התקשורת שלכם, כי אתם מקבלים משוב מהקהל שלכם באופן מידי.  

תקשורת לקויה מובילה בדרך כלל למחלוקת ולאי-הבנות, אשר ניתן להימנע מהן על ידי ביצוע כמה כללים פשוטים:

 • הקשבה אקטיבית.

 • אסור להפריע לאנשים אחרים בזמן שהם מדברים.

 • אל תדברו בקול רם מדי.

 • אל תדבר מהר מדי.

 • דברו בצורה ברורה ומדויקת.

 • צרו קשר עין עם מי שמקשיב לכם.

 • אל תהיו אישיים כאשר מתקשרים עם אנשים אחרים.

 • חשוב להיות מסוגלים לתקשר ברמות שונות, עם כל סוגי העובדים.

 • שפרו את אוצר המילים שלכם על ידי קריאת ספרים, בלוגים, ועיתונים.

חשוב: בודקי תוכנה צריכים להיות דיפלומטים, טכניים ופוליטיקאים והכל בבן אדם אחד בגלל שהם צריכים לתקשר עם כל בעלי העניין בחברה.

סקרנות

הטבע האנושי הוא להיות סקרן, בודקי תוכנה צריכים להיות סקרנים, לחקור, לגלות, וללמוד דברים חדשים אודות התוכנה שאותה הם בודקים ואת תחום המוצר שלהם. בודק תוכנה סקרן חוקר את התוכנה כדי לקבל כמה שיותר מידע ככל האפשר על המערכת בכדי לזהות בעיות פוטנציאליות ולהעלות שאלות מעניינות על המוצר. חשוב ללכת מעבר לגישות והשיטות לבדיקות התוכנה הרגילות כדי לגלות דברים חדשים.

כדי להיות מסוגלים לגלות דברים חדשים, חשוב להיות פתוחים לטכנולוגיות חדשות ומוכנים לנסות גישות ושיטות חדשות. בודק תוכנה סקרן לא סומך על דברים של עובדים אחרים, הוא מתשאל אותם בשביל להשיג עוד מידע

אם תרצו לאמן את הסקרנות שלכם, אני ממליץ לכם להוריד באקראי אפליקציה למובייל או יישום תוכנה ולהתחיל לחקור התכונות, פיצ'רים שלו. תנסו גישות ושיטות חדשות בזמן שאתם חוקרים. נסו לשבור לרכיבים את המערכת ולהתחיל לחקור את התכונות. תרשמו לעצמכם את כל מה שמרגיש לא נכון או שמעורר איזושהי תגובה מוזרה במהלך החיפושים שלכם, כך שאתם תוכלו להעלות שאלות או להצביע על כל הבעיות אפשריות.

חשוב: להיות סקרנים, לחקור ולגלות כל חלק בתוכנה, להעלות בעיות או שאלות. ואסור להסתמך על עדויות של עובדים אחרים. חשוב לחקור אותם.

חשיבה ביקורתית

עוד מיומנות חשובה לכל בודק תוכנה היא חשיבה ביקורתית. בעזרת חשיבה ביקורתית בודקי תוכנה טובים מסוגלים לראות את ההקשר הרחב יותר של התוכנה ותכונותיה. הם גם מסוגלים לנתח את התוכנה ולפרק אותה לתכונות. זה מאוד חשוב להשיג הבנה עמוקה של המוצר ולהתמקד בצד הנכון של עבודת הבדיקה.

חשוב לבחון את החשיבה שלכם, בדיקת השיטות שאתם משתמשים בהן, הגישות וההחלטות שלכם כשאתם בודקים תוכנה. בשביל לעשות את זה טוב תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

• מה הבעיה של תכונה / תוכנה זו?

• האם זאת באמת בעיה?

• מדוע בדקתם תכונה זו ככה?

• האם חשבתם על זה?

• אתם בטוחים לגבי זה?

• האם אתם מבינים על מה שאחרים מדברים?

• האם זה מבלבל?

• האם זה מעורפל?

• האם זה נכון עובדתית?

• איזה הוכחות יש לנו על זה?

• למה זה משנה?

• למי זה משנה?

• כמה זה משנה?

השתמשו בחשיבה ביקורתית זו בפרויקט שלכם ותתחיל לחקור את העבודה עצמה ואת התוכנה שאתם בודקים.

למאמרים נוספים בסדרה:

מהם הכישורים הנדרשים מבודק תוכנה מקצועי? חלק 2

מהם הכישורים הנדרשים מבודק תוכנה מקצועי? חלק 3

המדריך המלא לבודק התוכנה המתחיל

ב-QA Experts כתבנו את המדריך המקיף בארץ למעוניינים ללמוד בדיקות תוכנה
52 עמודים עם כל האינפורמציה שתצטרכו 
+בונוס!
מדריך מפורט אודות צבירת ניסיון ועבודה כבודק תוכנה עצמאי

רוצה לקבל את המדריך?