3. פספסתם באג כי התעלמתם מבאגים מובנים מאליהם

מוזר כפי שזה ישמע – באגים מפוספסים, במקרים רבים, הם "הבאגים המובנים מאליהם" – באגים שנמצאים ממש מתחת לאף של הבודק, והוא עדיין לא מזהה אותם. זה כואב, אני יודע, אבל זה קורה לכולם.

מדוע? הנה כמה סיבות לכך:

  • יכול להיות שאתם מרוכזים מדי בבדיקת תחום מסוים של המערכת, כך שלא טרחתם לחפש בעיות בתחומים אחרים.
  • יכול להיות שאתם מרוכזים במשימה אחרת, כך שאתם לא ב"מצב" לאיתור באגים. לדוגמא, אם אתם בשלב תכנון המקרים לבדיקה, ואתם בתקשורת כלשהי עם המערכת, אתם לא ב"מצב" לאיתור באגים, ואתם עשויים לפספס באגים מובנים מאליהם. 
  • בחרתם את אותה הדרך לבדוק את אותה התכונה שוב ושוב.

"שיגעון זה לעשות את אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות" – אלברט איינשטיין. גרסת הבודקים: "שיגעון זה לבחון באותה הדרך שוב ושוב ולצפות מבאגים חדשים לצוץ."

מה אפשר לעשות כדי למנוע את זה?

  • האמת, אני לא בטוח איך אפשר לפתור בעיה כזו, במיוחד אם אתם לא חזקים במולטי-טסקינג (ביצוע מספר מטלות במקביל). מה שאוכל להציע זה לשמור על עצמכם ב"מצב" איתור באגים, כך שתוכלו לחשוב בקלות על הבעיות שמובנות מאליהן.
  • תוכלו לנסות לגשת למערכת מגישה שונה, להפעיל טכניקות בדיקה שונות על המערכת.

4. אתם בלחץ של זמן

“Ship it or RIP it”

הצורך לשחרר תוכנות למשתמשים מהר ככל האפשר נעשה יותר ויותר שכיח בימינו… וזה בסדר. יש סיבה הגיונית מאחורי רעיון ה"ספק או חסל". עם זאת, החיסרון בכך הוא שצוות הבדיקות לרוב נתון תחת לחץ של זמן לסיים את הבדיקות, והתוצאות האפשריות הן שעות נוספות או דילוג על בדיקות מסוימות.

באופן טבעי, כשאתם ממהרים, אתם מתעלמים מדברים, וכשאתם מתעלמים מדברים, אתם מפספסים באגים.

מה אפשר לעשות כדי למנוע את זה?

אל "תספקו" את זה.

סתם, אני צוחק.

למעשה, הפתרון הוא לא למצוא דרכים לא לפספס באגים תחת לחץ. הפתרון הוא למצוא דרכים לא להיות בלחץ כאשר בודקים את התוכנה.

זו ההצעה שלי: אם הזמן שלכם קצוב, חשבו יחד על אפשרות לקיצוץ בבדיקות תוך ניתוח הסיכונים האפשריים. הרעיון הוא להודיע לאחראים מה ביכולתכם לבדוק, מה לא תבדקו, ולהציג את הסיכונים האפשריים הנובעים מאי-בדיקת התכונה או הרכיב עליהם תוותרו.

5. ראיתם את הבעיה אבל לא דיווחתם עליה

אדם חכם אמר פעם: "אם אתם רואים בעיה, דווחו עליה מיד." זהו כלל אצבע, מנטרה, בכל הקשור לבדיקת תוכנה. עם זאת, לפעמים בודקי תוכנה לא מיישמים את הכלל הזה.

כמה פעמים מצאתם באג והבטחתם לעצמכם לדווח עליו מאוחר יותר, אבל אז עברתם למטלות אחרות, ו-"מאוחר יותר" הפך ל-"אף פעם"? שכחתם לדווח על הבאג, ולצערכם, הבאג הזה חזר לרדוף אתכם.

במקרים אחרים, לא הייתם בטוחים בעצמכם מספיק כדי לדווח על הבאג (לדוגמא: לא אפריע למפתחים), או שהמעטתם בחשיבותו של הבאג (לדוגמא: הבאג לא חמור כל-כך, לאף אחד לא אכפת ממנו, אז פשוט אדלג עליו). כתוצאה מכך, החלטתם לא לדווח עליו. לבסוף ה"באג הלא חשוב" (לכם), נעשה לבעיה קריטית וחמורה (למישהו אחר).

אתם עדיין זוכרים את "באג הוא משהו שמפריע למישהו שזה משנה לו"? באג לא חייב להפריע לכם, אבל זה לא בהכרח אומר שהוא לא יפריע למישהו אחר.

מה אפשר לעשות כדי למנוע את זה?

אם אתם חושבים שזה באג, פשוט דווחו עליו. כמובן, תמיד מלאו דוח המסביר את ההיגיון שלפיו החלטתם כי מדובר בבאג. שימו לב – אתם לא ממלאים את הדוח הזה "ליתר בטחון", כדי שישמור עליכם. הדוח הוא תרגול נהדר לבודקי תוכנה שצריכים למלא אותו בתכיפות רבה.

מסקנות אחרונות

כבודקי תוכנה, התפקיד שלנו הוא לבחון מוצר ולספק מידע בעל ערך על המוצר לאחראים. במקרים מסוימים, אנו נהיה התחנה האחרונה בדרך הערכת המוצר, ממש לפני שהוא מגיע אל ידי הלקוח. המשמעות היא שהלחץ מופעל עלינו אם נותרים במוצר באגים מפוספסים. עם זאת, אנו הבודקים בסך הכל בני אדם, וכמו שאומרים – "אף אחד לא מושלם". אנחנו נטעה בזמן כזה או אחר. חלק עשויים לעשות יותר טעויות מהשאר… וזה בסדר. אבל זו הנקודה החשובה לשים לב אליה:

פספוס באגים זה רע, וזה נעשה רע יותר כאשר אנשים מנצלים את ההזדמנות לפתוח במשחקי האשמות, ומעבירים את האשמה מיד ליד.

אל תעשו זאת.

כבודקי תוכנה, בואו נתייחס לסיטואציה כהזדמנות לחזור על תהליך הבדיקה ולראות היכן החוליה החלשה שלנו, ומה אפשר לעשות כדי למנוע מפספוס הבאגים להתרחש שוב בעתיד. כצוות, כולנו אחראים על האיכות של המוצר, ולא רק הבודקים.

זהו זה! לא עוד באגים מפוספסים, לא עוד סיוטי לילה. שינה ערבה, בודקים!

לחלק הראשון של המאמר: 

5 סיבות פשוטות שבגללן אתם מפספסים באגים וכיצד תוכלו להימנע מהן (חלק 1)

המדריך המלא לבודק התוכנה המתחיל

ב-QA Experts כתבנו את המדריך המקיף בארץ למעוניינים ללמוד בדיקות תוכנה
52 עמודים עם כל האינפורמציה שתצטרכו 
+בונוס!
מדריך מפורט אודות צבירת ניסיון ועבודה כבודק תוכנה עצמאי

רוצה לקבל את המדריך?

דילוג לתוכן