המשתמשים והציפיות שלהם הם אחד האתגרים העיקריים של בודקי תוכנה, מפתחים, מנהלי מוצר, מנהלי פרויקטים וכל בעלי העניין.

כדי לספק את הצרכים של המשתמשים, חשוב לאסוף מידע עליהם, המטרות אפשריות והצרכים שלהם.


אם תשחררו את התוכנה ללא כל סוג של ידע על קבוצת היעד שלכם, התוכנה קרוב לוודאי לא תותקן או שהיא תקבל ביקורות רעות מאוד. זה יוביל לפחות הורדות ויתכן אפילו שהלקוחות יורידו את התוכנה המתחרה.

זה אומר שאתם צריכים לאסוף את פרטי קבוצת היעד שלכם ולפלח על פי קריטריונים, כמו גיל, מגדר ורקע גיאוגרפי. במהלך הפיתוח וביצוע בדיקות.

הפרמטרים שעליהם צריך לאסוף מידע הם:
• מין
• גיל
• הכנסה חודשית (חשוב עבור מודלים עסקיים ספציפיים בעולם התוכנה)
• רקע השכלתי
• רקע גאוגרפי (למשל, הם גרים בעיר? בכפר? באיזו מדינה?)
• באיזה תוכנה הם משתמשים ובאיזה סוג
• הרגלי שימוש במחשב/מובייל
• האם הם משתמשים בתוכנה/אפליקציה של המתחרה, ואם כן, איך, האם הם מרוצים מהשימוש
• באיזה מכשירים הם משתמשים

חשוב: להיות זהירים כששואלים אנשים שאלות אישיות בגלל שאתם יכולים להפר זכויות יוצרים ולעבור על חוקי הגנת פרטיות.

דרך נוספת להשיג מידע על הקבוצה המטרה שלכם היא ראיונות, להזמין את המשתמשים שלכם ולשאול אותם שאלות אודות הרגלי השימוש שלהם.

אם אתם נתקלים בבעיות, לא מקבלים התשובות לכל השאלות או שלא מורשים לשאול ישירות את הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, יש לכם אפשרות להשתמש בשירותים כגון Personas – חברה שעושה את תהליך איסוף וניתוח המידע בתחום המובייל כדי לקבל מידע כללי על אופן הפעולה של משתמשים.

אם תאספו ותנתחו מידע מהסוג הזה, תייצרו ככל הנראה מגוון של משתמשים שהאפליקציה תהיה מיועדת עבורם.


כדי לספק סוגים שונים של משתמשים, לעיתים יש צורך לייצר פרסונות מומצאות.

פרסונות הם דמויות פיקטיביות שמייצגות לקוחות אמיתיים והם דרך שימושית ונפוצה מאוד כדי לזהות את המניעים, ציפיות, בעיות, הרגלים ומטרות של המשתמשים.

פרסונות יכולות לסייע לכם לקבל החלטות לגבי האפליקציה שלכם, כגון להגדיר תכונות, מחוות אפשריות ועיצוב של האפליקציה. פרסונות גם יכולות לעזור לצוות פיתוח לקבל תחושה של הבעיות והצרכים של המשתמשים שלהם. אתם כבודקי תוכנה יכולים ליישם את תהליך העבודה שלכם בהתאם לאותן פרסונות על סמך התיאור שלהן.

דוגמא לתיאור פרסונה:

Martin is a 28-year-old tech-savvy male with a master’s degree in computer science. He lives in New York and is a frequent smartphone user who checks his smartphone around 150 times a day. Martin uses אפליקציות like Twitter, Facebook, Spotify, and Tumblr. His monthly income is about $3,000. Martin is a friendly, smart, and polite person who likes to meet friends.

עם סיוע מהפרסונות והידע לגבי ההרגלים שלהן, קל יותר לבדוק תוכנות וכך תהליך הבדיקה מתמקדת יותר בצרכי המשתמשים וההרגלים שלהם מאשר על הציפיות של הבודק – מה שמייעל את תהליך העבודה ומשפר אותו.


לאחר שייצרנו את הפרסונות, על צוות הבדיקות לנסות למצוא לקוחות אמתיים שתואמים את דמותן.

לאחר שמוצאים כמה משתמשים תדברו איתם ותשאלו אותם שאלות על האפליקציה שלכם, תדונו על תכונות נוספות אפשריות. בדרך זו המשתמשים מרגישים מחוברים לחברה ולאפליקציה שלכם.

דרך נוספת לקבל משוב מהמשתמשים היא בדיקות בטא, זאת פרוצדורה מקובלת בתעשייה, חלק גדול מהחברות מזמינות את השירות מספק גדול לבדיקת האפליקציה שלהם עבור ביצוע בדיקת בטא של גרסאות ושל פיצ'רים חדשים כדי לאסוף משוב בשלב מוקדם בתהליך הפיתוח, כך הם יכולים לשפר את האפליקציה לפני הוצאת הגרסה:

http://www.sonos.com/en-us/beta/screen

מקורות נוספים בעלי ערך גבוה בשביל מידע על הלקוחות שלכם נמצאים בחנויות האפליקציות של הספקים השונים, מידע כמו דירוג האפליקציה, הערות שונות ועוד מידע שימושי רב. קראו את ההערות בעיון ותלמדו מהן. כמובן, שיש גם הרבה תגובות שלא מספק תובנות בכלל.

עם זאת, ישנם משתמשים שמתלוננים על שימושיות, באגים או בעיות שמעולם לא שמעת או חשבת עליהן, הערות אלה מאוד שימושיות עבורכם ועבור הצוות שלכם.

סיכום

על מנת למקסם את הסיכויים שתוכנה תספק את המשתמשים שלכם תבצעו את הפעולות הבאות:
• אספו פרטים על המשתמש
• צרו פרסונות
• השתמשו בפרסונות בזמן בדיקה
• הזמינו לקוחות לבדיקות שמישות
• תראיינו לקוחות אודות המוצר שלכם
• הזמינו לקוחות להיות בודקי בטא
• בדקו את תגובות המשתמשים לאחר הוצאת גרסה ותלמדו מהערות שימושיות

המדריך המלא לבודק התוכנה המתחיל

ב-QA Experts כתבנו את המדריך המקיף בארץ למעוניינים ללמוד בדיקות תוכנה
52 עמודים עם כל האינפורמציה שתצטרכו 
+בונוס!
מדריך מפורט אודות צבירת ניסיון ועבודה כבודק תוכנה עצמאי

רוצה לקבל את המדריך?

דילוג לתוכן