5 סיבות פשוטות שבגללן אתם מפספסים באגים וכיצד תוכלו להימנע מהן (חלק 1)

זה מבאס לפספס באגים.

במידה מסוימת, זה אחד מהסיוטים הנוראים ביותר של בודקי תוכנה.

מדוע? אם אתם בודקי תוכנה, אתם כנראה יודעים שיש איזו חשיבה מוטעית שבודקים מצליחים למצוא את כל הבאגים במערכת. בודקי תוכנה נחשבים לשומרי סף או שוערים.

כאשר באגים מגיעים למשתמש וגורמים להפסדים במכירות, במוניטין של החברה, בלקוחות פוטנציאליים וכדומה, בדרך כלל האצבע המאשימה תופנה אל הבודקים. המצב מחמיר אם פספוס באגים הופך לחלק מסוג של "משחק האשמות".

פספוס באגים זה לא כיף בכלל… אבל יש כמה סיבות שזה קורה.

במאמר זה, אציין חמש סיבות שבגללן אתם מפספסים באגים לרוב, ומה תוכלו לעשות כדי למנוע מהמצב לחזור על עצמו.

1. פספסתם באג כי לא בחנתם אותו

זה מובן מאליו. אם לא בחנתם תכונה, רכיב או תרחיש אפשרי, יש סיכוי גבוה שבאגים יחמקו מידיכם אל ידי המשתמשים. יש מספר סיבות שבגללן לא בדקתם תכונה מסוימת במערכת, כאשר הברורות ביותר הן שפשוט שכחתם לנסות אותה, או שתכנון הבדיקות שלכם לא היה טוב מספיק. סיבות נפוצות יותר הן:

  • יכול להיות שאתם לא מודעים לשינויים "סודיים" שהמפתחים ביצעו. מפתחים עשויים להסתיר מכם את השינויים האלה בכוונה או שלדעתם השינויים מזעריים, כך שאין צורך בבדיקה מחודשת של התכונה או העדכון.
  • יכול להיות שאתם לא מודעים לכך שתכונה מסוימת שונתה מכיוון שהאחראים (ההנהלה) כשלו מלהודיע לכם על השינוי.

מה אפשר לעשות כדי למנוע את זה?

  • השתדלו לשים עין על שינויים במערכת בכל שחרור מחודש שלה, במיוחד שינויים ברכיבים קריטיים וחשובים, או שינויים של הרגע האחרון. פשוט תשאלו על שינויים כאלה, ואם הדבר אפשרי, ציינו את הסיכונים שבוויתור על בדיקה מחודשת של התכונה לאחר החלת שינויים כאלה.
  • בקשו מהאחראים לשמור על תקשורת ישירה איתכם. דברו והיו נועזים בבקשתכם לקבל מידע על שינויים בעתיד. המסר המרכזי שאתם צריכים להעביר בבקשה זו הוא הסיכון המצוי בוויתור על בדיקה מחודשת של תכונה ששונתה, המשפיעה באופן ישיר על איכות המערכת.

2. לא בדקתם את כל המקרים האפשריים

באגים הם ביישנים. לרוב, הם מסתתרים מהבודקים כך שקשה למצוא אותם ונדרש מעט מאמץ על מנת לגלות אותם. במקרים רבים תצטרכו לבצע סט של צעדים מסובכים או כמה שילובים של צעדים כדי למצוא את הבאג.

טכנית, תוכנות נעשות מסובכות יותר ויותר על מנת שיוכלו לשרת עסקים ולענות על הצרכים שלהם בימינו. כ"בודקי קופסה שחורה", אתם עשויים לא להיות מודעים לסיבוכיות המערכת או לאופן בו רכיביה עובדים זה עם זה. כתוצאה מכך, אתם כנראה לא תכסו את כל המקרים האפשריים בעת הבדיקה, ותפספסו כאלה המחביאים בהם באגים.

באגים כאלה לפעמים גורמים לאנשים לתהות, "מי לעזאזל יעשה דבר כזה עם התוכנה הזו?" ובכן, "כל מה שיכול להשתבש, ישתבש".

מה אפשר לעשות כדי למנוע את זה?

  • כבודקים, תצטרכו לשים את עצמכם בנעלי המשתמשים, כדי להבין כיצד הם משתמשים במוצר לרוב. לפעמים התנהגותם בעת השימוש אכן מוזרה, אבל זו פשוט הדרך בה הם משתמשים בתוכנה. אל תמעיטו מה"יצירתיות" של המשתמשים.
  • למדו כיצד המערכת עובדת באופן טכני. במקרים רבים, לא תצטרכו לדעת כיצד הרכיבים מתקשרים זה עם זה ולא תצטרכו להבין כל שורה בקוד. עם זאת, הבנת המערכת מההיבט הטכני יכולה לעזור לכם לאתר באגים רבים.
  • אם ברשותכם זמן רב, נסו לתכנן סטים רבים של צעדים ככל הניתן בעת השימוש בתוכנה – על מנת לכסות כמה שיותר שילובים של צעדים, שהם למעשה המקרים האפשריים. כמובן שזה יבזבז לכם זמן ומאמצים רבים, אבל אם זה שווה את המאמץ – פשוט עשו זאת.

למאמר נוסף בסדרה: 

5 סיבות פשוטות שבגללן אתם מפספסים באגים וכיצד תוכלו להימנע מהן (חלק 2)

המדריך המלא לבודק התוכנה המתחיל

ב-QA Experts כתבנו את המדריך המקיף בארץ למעוניינים ללמוד בדיקות תוכנה
52 עמודים עם כל האינפורמציה שתצטרכו 
+בונוס!
מדריך מפורט אודות צבירת ניסיון ועבודה כבודק תוכנה עצמאי

רוצה לקבל את המדריך?