התוכנה שלכם מתנהגת באופן מוזר, היא קורסת וממשק המשתמש (החלק במערכת שחשוף למשתמש) לא מתנהג כמצופה. כנראה שזה הזמן להתחיל לעבוד.   

בודקי תוכנה אחראיים למצוא ולדווח על באגים למפתחים, זה התפקיד הראשוני ביותר שלהם. 

אז איך נראה יום בחיי בודק תוכנה? מה עושים בודקי תוכנה ביום רגיל?

במאמר היום אני רוצה לשתף אתכם איך נראה יום ממוצע בחיי בודק תוכנה ומה עושים בודקי התוכנה ביום יום.

לא משנה כמה מקצועיים המפתחים בחברה ולא משנה כמה הם מקדישים לאיכות התוכנה, תמיד יהיו באגים.

בתור בודקי תוכנה, התפקיד שלכם הוא להתמודד עם אותם באגים. 

בודקי תוכנה צריכים סט כישורים ספציפי בכדי לבצע את המשימות היום יומיות שלהם של מציאת הבאגים ודיווח עליהם. ברגע שבאג תוקן, צריך לבדוק שהבאג באמת תוקן, בכל התרחישים האפשריים. 

מה שהופך את המשימות היום יומיות למאתגרות הוא העובדה שהרבה באגים לא מתוקנים ישר אחרי שמגלים אותם, בודקי תוכנה צריכים לפעמים לתקשר באופן תמידי עם המפתחים בשביל להסביר למפתחים מה הבאג, להוסיף מידע נוסף, לעזור למפתחים ולהסביר איך בדיוק לשחזר אותו בכדי שהם יתקנו את הבאג באופן יסודי.

למרות זאת, למצוא באגים או לשתף פעולה עם מפתחים בשביל להבהיר להם מה הבאג הם לא החלקים המאתגרים ביותר של בדיקות תוכנה.

החלק הקשה ביותר הוא להתמודד עם באגים שלא התגלו בתהליך הבדיקות. הכוונה היא לבאגים שהגיעו לסביבת הייצור, סביבת פרודקשן. באגים שהמשתמשים שלנו קיבלו בגרסה שהגיעה אליהם. באגים שהיו צריכים להתגלות על ידי בודקי התוכנה אך למרות זאת לא נמצאו. 

תאום בין המחלקות השונות לשם פתרון הבאג

כשבודק מגלה שהבאג שהוא גילה עדיין לא תוקן, הוא בדרך כלל מנסה להבין למה ומדווח שוב על הבאג. בודק תוכנה מתמודד ביום יום עם הרבה עבודה של תאום משימות ווידוא שלמפתחים יש מספיק מידע בשביל לתקן את הטעות ושמעצבים מבינים את הבעיה שהתגלתה ויודעים איך לטפל בה כך שהתיקון יתאים למוצר ולאסטרטגיה הכללית של החברה. יש המון בעלי עניין וצריך לתאם בין כולם. זה חלק מהתפקיד של בודק התוכנה. הבודק הוא בעצם הסנגור של הבאג.

עדכוני פרויקט

את רוב הימים מתחילים בודקי תוכנה בקריאת מיילים ועדכונים לגבי הפרויקט. הבודקים מסתכלים על המיילים ממנהל הפרויקט או מהמנהל הישיר, ומבינים איזה בדיקות לעשות מתוך מסמך הבדיקות שמתוכננות לבדיקת הפיצ'ר שבפיתוח או לבדוק תלונות שהגיעו משירות הלקוחות.

בודקים גם סורקים את המערכת לניהול מחזור חיי הפרויקט ומתעדכנים לגבי הבאגים שנפתחו קודם או תכונות חדשות שנכנסו למוצר בפיתוח. 

אחרי שקוראים ומבינים את העדכונים, בודקי התוכנה כותבים את תסריטי הבדיקות או מעדכנים תסריטים קודמים שהם כתבו בשלב התכנון של הבדיקות בהתאם לשינויים.

למרות שאנשים שונאים שינויים תכופים, הנכונות לשינויים היא חובה בגלל ששינויים קורים כל הזמן והם חלק מתהליך הפיתוח.  

בדיקות

אחרי שמסיימים את שלב ההתארגנות והתקשרות מול הגורמים האחרים בחברה, מתחילים לבדוק את האלמנטים שיש להם את העדיפות הכי גבוהה בהתאם להחלטת מנהל הבדיקות.

לדוגמא, אם צריך לבדוק את הפונקציונליות של תהליך החיפוש באתר האינטרנט, בודק התוכנה צריך לבדוק שתהליך החיפוש אכן מתנהג כפי שהוגדר והבדיקה הזאת תקבל את העדיפות הגבוהה ביותר אם צריך לסיים לבדוק את זה בשעות הקרובות בגלל שהפיצ'ר הזה צריך לעלות לפרודקשן (מה שאומר שהמשתמשים יראו את זה באתר)  

תכנון הבדיקות

רוב בודקי התוכנה מתכננים את הבדיקות מראש, בתור בודקי תוכנה תהיו אחראיים לתכנן את הבדיקות העתידיות ולוודא שיש לכם את כל המשאבים בשביל לבדוק את הפרויקט המתוכנן. מסמך תכנון הבדיקות יכיל את הנושאים הבאים:

•    מטרת הבדיקות והיעדים

•    פיצ'רים שיבדקו ופיצ'רים שלא יבדקו

•    באיזו גישת בדיקות נשתמש

•    מהן רמות הבדיקות הנחוצות

•    מתי מפסיקים לבדוק

•    סיכונים

•    תפקידים ותחומי אחריות של חברי צוות הפרויקט

•    אבני דרך של תהליך הבדיקות

•    מה המסמכים הרלוונטיים

המסמך נותן למחלקת הבדיקות התחלה פרודוקטיבית לפני שמתחילים את השלב הבא בתהליך הבדיקות

דיווח על הבדיקות

הרעיון הכללי של בדיקות תוכנה הוא לזהות בעיות או בעיות פוטנציאליות כך שההנהלה תוכל לקבל את ההחלטות הנכונות. מציאת באגים או ביצוע הבדיקות הוא חלק אחד. החלק השני והלא פחות חשוב הוא לתקשר את הבעיות לגורמי העניין הרלוונטיים.

בתור בודקים אתם תצטרכו לדווח כמה שיותר מהר, לרוב על בסיס יומי:

•    מה בדקתם ומה התוצאות של הבדיקות

•    האם יש בעיות קריטיות שההנהלה צריכה לדעת עליהן

•    כמה בדיקות נשארו לבצע

•    האם יש דברים שמונעים ממכם לבדוק 

סיכום

אנשים שלא מגיעים מהתחום חושבים שהעבודה בהיי טק היא עבודה שולחנית, כל אחד יושב ליד המחשב שלו במשך כל היום ועושים את אותה משימה שוב ושוב באופן קבוע. למעשה, זה ממש לא המצב. 

המשימות היום יומיות של בודק תוכנה הן:

•    איסוף והבנת הדרישות של המוצר

•    כתיבת מסמכי בדיקות

•    כתיבת תסריטי בדיקות

•    תקשורת עם בעלי העניין (מפתחים, מנהלי מוצר, מנהלי פרויקטים, מעצבים, אנליסטים וכו')

•    ישיבות

•    ביצוע בדיקות 

•    מציאת באגים ודיווח עליהם

•    מעקב אחרי באגים

•    ביצוע בדיקות חוזרות בהתאם לצורך

כשמדובר בבדיקות תוכנה, צריך הרבה כישורים בשביל לבצע את המשימות היום יומיות. בתור בודקי תוכנה לא תחוו שגרה משעממת, כל יום שונה מהיום לפני. אתם תתמודדו עם אתגרים חדשים בכל יום. למרות שיש תהליכי עבודה בסיסיים שחשובים שתצטרכו לעשות במהלך היום. יום בחיי בודק תוכנה יהיה הרבה יותר משמעותי אם תעשו את המקסימום ותרגישו סיפוק אמיתי. 

דילוג לתוכן