בהמשך לחלק הראשון שבו פירטתי על אלו תכונות חשובות נדרשות מבודקי תוכנה על מנת להצליח התפקיד, ישנם מספר תכונות ויכולות נוספות שחשוב לכל בודק תוכנה לאמץ כחלק מארגז הכלים המנטלי:

עקשנות

דיווחי באגים או העלאת נושאים יכולים להיות מתישים וקשים. לא כל באג שנמצא על ידי בודק התוכנה יתוקן.

הבאג יכול להיות לא מספיק חשוב עבור חברי צוות אחרים, או שאולי לא יהיה מספיק זמן לתקן אותו. חלק מהעבודה של בודק התוכנה היא להיות עקשן ולהילחם כדי שיפתרו את הבאגים.

אם בודק התוכנה חושב שזה באג שעשוי להיות קריטי עבור לקוחות או המערכת, אז הוא או שהיא צריכים ליזום דיון, לתאר ולהסביר מדוע זה צריך להיות מתוקן לגרסה הבאה.

מילות המפתח כאן הן "סינגור באג" – למעשה אתם ה"עורך דין" של הבאג ואתם צריכים לייצג אותו מול גורמים אחרים בחברה ולהסביר למה חשוב שהוא יתוקן.

רמות מתח גבוהות נפוצות לפני שחרור גרסאות ולעתים קרובות גורמות למפתחים או מנהלי פרויקטים להזניח את איכות המוצר שמשוחרר.

במקרה כזה בודקי התוכנה חייבים להיות עקשנים ולהסביר או להעלות באגים שוב ושוב עד שתקני איכות התוכנה ימולאו. אבל חשוב להיזהר עם זה כי אתם יכולים בסופו של דבר להפוך להיות מטרד. במקרה הזה חשוב להסתמך על מיומנויות התקשורת החזקות שלכם.

בודקי התוכנה צריכים להיות עקשנים כשבודקים תוכנות. בהתאם לסוג של התוכנה שנבדקת, כגון משחק, זה מאוד סביר להניח כי רמות משחק מסוימות צריכות להיבדק שוב ושוב על מנת להיות בטוח כי כל רמה פועלת כצפוי.

זה יכול להיות גם מאוד מתיש לכן דרושה התמדה או כלי אוטומציה שיבצע את הבדיקות.

חשוב: להיות עקשן במהלך הבדיקה ובמהלך הדיונים על באגים ושגיאות בתוך התוכנה.

לימוד מתמיד

עולם התוכנה הנוכחי והטכנולוגיה משתנים במהירות. בכדי להיות מעודכנים בקצב של השינויים, בודקי תוכנה חייבים להיות מסוגלים להסתגל וללמוד דברים חדשים ממש מהר. בודקי תוכנה צריכים לשים לב לשינויים המתרחשים סביבם על מנת להתאים וללמוד גישות חדשות, שיטות וטכנולוגיות.

כדי לעמוד בקצב וללמוד טכניקות וכלים חדשים, בודקי תוכנה יכולים לקרוא בלוגים או ספרים, להשתתף בכנסים והשתלמויות.

מצד שני, חשוב כי בודקי תוכנה יוכלו ללמוד במהלך העבודה היומיומית שלהם, תוך שימוש בכלים כגון כלי אוטומציה. בכל פעם שכלי חדש, טכניקה, או שטכנולוגיה נכנסת לשוק, כל בודקי התוכנה צריכים מוטיבציה כדי לאסוף מידע על פריטים חדשים אלה, וללמוד עליהם.

חשוב: לימוד ושיפור מיומנויות אישיות חייבת להיות הרגל לכל החיים.

יצירתיות

עוד מיומנות חשובה שבודק תוכנה צריך היא יצירתיות. זה חשוב כדי להיות מסוגל להעלות רעיונות יצירתיים כשבודקים תוכנה בדרכים שונות מאוד כדי למצוא יותר באגים ולספק מידע שימושי לקבוצה.

התהליך היצירתי מתחיל עם אפיון מקרי מבחן (test cases) ונתוני הבדיקה (test data).

בודק תוכנה צריך לחשוב בדרכים שונות כדי למצוא כל שימוש אפשרי עבור כל אלמנט במערכת.

כשסיימתם לבדוק בדרכי הגישה המקוריות, תוכנית הבדיקות מלאה ויש קצת זמן לבדיקות נוספות אני ממליץ לכם לבדוק את התוכנה שוב מתוך נקודת מבט שונה לחלוטין. למשל, להיזכר בבאגים, ליצור רעיונות בדיקה חדשים, או לדבר עם עמיתים או בודקי בטא כדי לקבל רעיונות חדשים לעבודת הבדיקה שלכם. נסו להיות יצירתיים עם הנתונים שלכם, או כל דבר אחר שעולה על הדעת. אתם תופתעו כשתגיעו לתוצאות. מהסוג הזה של בדיקות אתם תגלו אפילו באגים שלא חשבתם עליהם לפני.

חשוב: בודקי מובייל בפרט צריכים להיות יצירתיים כדי להשתמש במכשירי מובייל בדרכים שונות על ידי מתן תשומת לב לכל הממשקים, החיישנים ובכל המיקומים.

התמקדות בלקוח

כל בודק תוכנה צריך להיות ממוקד מאוד בלקוחות, להבין את הדרישות שלהם ולדעת מה הציפיות שלהם.

חשוב שבודקי התוכנה ינסו לחשוב כמו הלקוחות על מנת לקבוע אם התוכנה הנבדקת עונה על הצרכים של לקוחות ולכן בודקים צריכים המון תשוקה ונחישות ולהיות מסוגלים הזדהות עם לקוחות.

מיקוד חזק בלקוח מחייב אתכם להיות מומחי המוצר והתחום בתוך צוות הפיתוח שלכם. אתם גם צריכים לעבור סקירה של פיצ'רים ששוחררו, הפונקציונליות שלהם ולהיות מסוגלים לפקוח עין על גרסאות עתידיות והתכולה שלהן.

זה מאוד חשוב להיות מודע להתנהלות הלקוחות כדי לדעת באילו תכונות פונקציונליות הם משתמשים.

במידת האפשר, בודקי תוכנה צריכים לדבר עם לקוחות כדי להבין את הצרכים ואת הבעיות שלהם. זאת יכולה להיות עבודה מאתגרת, אך בודקי תוכנה חייבים להיות סבלנים.

כאשר לבודקי תוכנה יש מיקוד חזק בלקוחות, הם יכולים לתרום את הידע שלהם בכל שלב של תהליך פיתוח תוכנה, מה שיעזור לבנות מוצרים טובים יותר. כדי לעזור לשפר התמקדות בלקוח, אני ממליץ שבודקים יבלו כמה שבועות בעבודה עם מחלקת התמיכה של החברה כדי לקבל תחושה טובה יותר של צרכי הלקוח.

למאמרים נוספים בסדרה:

מהם הכישורים הנדרשים מבודק תוכנה מקצועי? חלק 1

מהם הכישורים הנדרשים מבודק תוכנה מקצועי? חלק 3

המדריך המלא לבודק התוכנה המתחיל

ב-QA Experts כתבנו את המדריך המקיף בארץ למעוניינים ללמוד בדיקות תוכנה
52 עמודים עם כל האינפורמציה שתצטרכו 
+בונוס!
מדריך מפורט אודות צבירת ניסיון ועבודה כבודק תוכנה עצמאי

רוצה לקבל את המדריך?

דילוג לתוכן