תכנות ויכולות טכניות

בדיקות תוכנה הופכות להיות יותר ויותר מורכבות מיום ליום ולכן חלק מהאתגר שבודקי תוכנה צריכים להתמודד איתו הוא רכישת יכולות תכנותיות. בודקי תוכנה צריכים להכיר את המוצר שנבדק, לתקשר עם מתכנתים ברמת הקוד ולכתוב קוד אוטומציה, מה שהופך עכשיו להיות חיוני בכל פרויקט.

בודקי תוכנה ללא כישורי תכנות צריכים להכשיר את עצמם על ידי קריאת ספר על שפות תכנות, ללמוד קורסי הדרכה באינטרנט, או על ידי השתתפות בקורס תכנות.

אפשר לבקש ממפתח האם הוא או היא יכולים לאמן את בודק התוכנה בתוך פרויקט כשלהו בחברה.

בזכות כישורי תכנות, בודקי תוכנה מסוגלים לכתוב בדיקות אוטומציה מקצה לקצה.

הם מסוגלים להשתתף בישיבות ביקורות על קוד, לשאול שאלות טכניות, עשויים לכתוב סקריפטים או כל דבר אחר שדרוש בחברה.

מלבד מיומנויות תכנותיות, כל בודק תוכנה חייב להיות מסוגל להבין ברמה טכנית את ארכיטקטורות המערכת על מנת להיות מסוגל לשאול שאלות קריטיות על הארכיטקטורות ולדעת איך לבדוק כל חלק ממנה.

איך לשפר את היכולות שלכם?

העולם הטכנולוגי משתנה במהירות, כך שתצטרכו לחדד את היכולות שלכם באופן שוטף בכדי לעמוד בקצב השינויים בתחום. אתם צריכים ללמוד דברים חדשים כל הזמן כדי לחשוב על רעיונות לבדיקות חדשות, לשתף פעולה עם מפתחים במהלך עבודתם עם תוכנות מיוחדות, ובשביל להבין את צורכי הלקוחות.

על מנת לשפר את כישורי הבדיקות שלכם חשוב שיהיה לפחות מכשיר סמארטפון אחד זמין. ברוב המקרים זה יהיה המכשיר הפרטי שלכם. במידת האפשר, אני ממליץ שיהיו לכם מספר מכשירים זמינים בבית עם פלטפורמות מובייל שונות, כך שתוכל ללמוד הכול על פלטפורמות אלה. אתם לא צריכים להמשיך לקנות את המכשירים החדשים ביותר. אתם יכולים להסתפק בשימוש בטלפונים או גרסאות ישנות יותר אפילו כדי ללמוד על כל פלטפורמה.

אם אתה לא בעמדה לקנות המון מכשירים, אתם יכולים גם להשכיר לפי הצורך.

ללמוד מאפליקציות

דרך קלה מאוד כדי לשפר את כישורי הבדיקות שלכם היא ללמוד מאפליקציות אחרות.

אני ממליץ על התקנה ושימוש בכמה שיותר אפליקציות ככל האפשר מקטגוריות שונות בתוך חנויות אפליקציות שונות כדי לראות איך הן עובדות ומתנהגות. לבדוק איך אפליקציות אחרות יישמו את מנגנון הניווט, עדכון, איך הם משתמשים בתכונות ספציפיות למובייל כמו מצלמה או חיישנים אחרים.

עם זאת, מלבד השימוש בהם, חשוב לבדוק את הטקסטים בחנויות האפליקציה, ליד עדכון הגרסה.

אני ממליץ לכם לבטל את פונקציונליות העדכון אוטומטי של כל האפליקציות שלכם, כך שאתם תוכלו להתקין גרסאות חדשות באופן ידני. לפני הלחיצה על כפתור עדכן בחנויות האפליקציות הניידות השונות, חשוב לקרוא את טקסטי העדכון ותיאור האפליקציה בתשומת לב.

יש המון חברות או מפתחים שבאמת מתארים באופן מדויק את מה שמכילה הגרסה החדשה של האפליקציה ומה השינויים. הם מתארים באגים שתוקנו בגרסה החדשה ותכונות, פיצ'רים חדשים שנוספו.

אם יש תיאור באג, תנסו לשחזר את הבאג כך שתוכלו לראות אותו במו עיניכם. זה יכול להיות כיף מאוד לשחזר את הבאג, אבל אתם עלולים למצוא שזה לוקח קצת זמן. בכל מקרה, זאת דרך מצוינת ללמוד המון דברים חדשים.

אתם כנראה תקבלו הרבה רעיונות לתסריטי בדיקה חדשים, תתקלו בדרכים חדשות להשתמש באפליקציה, תגלו דרכים חדשות כדי לשחזר באגים וללמוד דברים שאתם אף פעם לא יכולתם לחשוב עליהם לפני.  

התבוננות

דרך נוספת לשפר את כישורי בדיקות התוכנה שלכם היא על ידי התבוננות על אנשים אחרים. תסתכלו על אנשים אחרים בזמן שהם משתמשים במכשירים הניידים שלהם. נסו להתבונן באנשים אחרים בקרב הציבור, למשל, ברכבת, בסופרמרקט, או בכל מקום שבו הם משתמשים באפליקציה.

זה מאוד מעניין לראות איך אנשים אחרים משתמשים באפליקציות בדרכים שונות לחלוטין ואתם יכולים ללמוד כל מיני דברים דרך תצפיות ולאחר מכן תוכלו לעשות שימוש חוזר תוך בדיקת האפליקציה ותכנון תכונות חדשות עם הצוות שלכם. זה גם יעזור לכם ליצור רעיונות לבדיקות חדשות לשאת התנהגויות שימוש אחרות במחשבה.

חשוב: אל תהיו ברורים מדי ואל תתחילו לעקוב אחרי אנשים בזמן שאתם מתבוננים בהם.

כנקודת מוצא אני ממליץ לכם לצפות בעמיתיכם לעבודה או במשפחה שלכם. בדרך זו אתם תלמדו הרבה וכנראה שלא יהיה אכפת לכם להתבונן בהם.

לקחת חלק בתחרויות 

אם אתם מעוניינים להתחרות עם בודקי תוכנה אחרים מרחבי העולם בשביל ללמוד מניסיון הבדיקה שלהם, אני ממליץ לכם לקחת חלק בתחרות בדיקות. יש המון תחרויות במהלך השנה שבה בודקי תוכנה יכולים להירשם גם כצוות או לבד כדי לבדוק חלקי של תוכנה בקטגוריות שונות. היתרון הגדול של תחרויות הוא שאתם יכולים לחלוק את הידע שלכם וללמוד מבודקי תוכנה אחרים. זה גם כיף להתחרות עם בודקי תוכנה אחרים כדי לראות כמה טובות מיומנויות הבדיקות שלכם בהשוואה לשלהם. אני בדרך כלל משתתף בתחרויות בדיקות על מנת ללמוד. לא אכפת לי על מהדירוג הסופי שלי בתחרות. אני רק רוצה ללמוד ולשפר מיומנויות הבדיקה שלי.  אני באמת רוצה לראות בודקים אחרים במהלך עבודתם ולאסוף רעיונות בדיקה חדשים. 

סיכום

סדרת המאמרים כולה התייחסה למיומנויות הנדרשות מבודק תוכנה על מנת להתפתח בתחום. לא קל לגייס בודקי תוכנה טובים כי הם מאוד נדירים. אם אתם רוצים לפתח קריירה בתחום ה – QA אז אתם חייבים לפתח את המיומנויות האלה בשביל להיות בודקים מעולים:

• תקשורת

• סקרנות

• חשיבה ביקורתית

• עקשנות

• למידה תמידית

• יצירתיות

• התמקדות בלקוח

• מיומנויות תכנות ויכולות טכניות

אם אתם בודקי תוכנה ומעוניינים לשפר את כישורי הבדיקה שלכם, במאמר הזה יש מספר הצעות, כולל למידה מתוכנות אחרות שיפור כישורי הבדיקה שלכם על ידי שחזור באגים של אפליקציות קיימות. בנוסף, חשוב להיות פעילים בקהילת בודקי התוכנה, ללמוד מבודקים אחרים ולחלוק את הידע שלכם.

למאמרים הקודמים בסדרה:

מהם הכישורים הנדרשים מבודק תוכנה מקצועי? חלק 1

מהם הכישורים הנדרשים מבודק תוכנה מקצועי? חלק 2

המדריך המלא לבודק התוכנה המתחיל

ב-QA Experts כתבנו את המדריך המקיף בארץ למעוניינים ללמוד בדיקות תוכנה
52 עמודים עם כל האינפורמציה שתצטרכו 
+בונוס!
מדריך מפורט אודות צבירת ניסיון ועבודה כבודק תוכנה עצמאי

רוצה לקבל את המדריך?

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן