לכל מכשיר חכם יש מגוון רחב של חיישנים שאליהם ניתן לגשת על-ידי האפליקציות המותקנות בכדי לספק תכונות שימושיות למשתמשים. חיישנים מופעלים בשימוש, תלוי במקרה השימוש הספציפי של האפליקציה. החיישנים מורכבים מאוד ורגישים להפרעות חשמליות.

בתור בודקי מובייל זאת האחריות שלכם להבטיח שהחיישנים מיושמים ושהממשקים מתנהגים כראוי. חשוב גם לוודא שכשל של החיישנים לא משפיע על האפליקציה באופן שלילי.

Ambient Light Sensor

חיישן התאורה קובע כמה אור זמין במיקום הנוכחי, תפקידו לכוונן באופן אוטומטי את הבהירות של המסך באמצעות תוכנה על מנת להאריך את חיי הסוללה של המכשיר.

אם האפליקציה שלכם עושה שימוש בחיישן התאורה, עליכם לבדוק את האפליקציה שלכם במקומות שונים עם מצבים שונים של אור. בדיקות לדוגמה של האפליקציה שלכם בחדר חשוך, בחוץ, בשמש, או במקום העבודה שלכם כדי לראות אם האפליקציה מגיבה בצורה נכונה. חשוב להיות יצירתי עם סביבות הבדיקה שלכם.

מיקומים שונים יכול להיות:

• חדר חשוך

• במקום העבודה שלכם עם מנורת שולחן

• בחוץ בשמש 

• חדרים עם מנורות שונות על התקרה 

Proximity Sensor

חיישן אחר שעוזר הוא חיישן הקרבה, קובע כמה קרוב הטלפון למיקום מסוים, כמו משטח כלשהו. החיישן יכול למשל לבטל באופן אוטומטי את תצוגת המסך ללא מגע פיזי. הדבר מונע ממכם בטעות לחיצה על הכפתורים כשהמסך פעיל. הוא גם שימושי בכדי לחסוך בחיי הסוללה. הקפידו לבדוק גם את השימוש של החיישן בקרבת מיקומים שונים עם מצבי אור שונים, כמו גם עם סוגים שונים של משטחים כדי לראות אם האפליקציה משתמשת בחיישן כראוי.

מיקומים שונים ומשטחים יכול לכלול את המצבים הבאים:

• חדר חשוך 

• במקום העבודה שלכם עם מנורת שולחן

• בחוץ בשמש 

• במעבר עם היד מעל המסך 

• במעבר עם היד קרוב למסך 

• כשמכשיר נע לכיוון הפנים שלכם 

• כשמסך המכשיר נע לכיוון מראה או זכוכית 

Acceleration Sensor

חיישן ההאצה מזהה שינויים בתנועה של המכשיר. השימוש הנפוץ ביותר במקרה של חיישן זה הוא כאשר מסובבים את המכשיר בין מצבי תמונה ומצב נוף (Portrait & Landscape) לאורך ולרוחב. חיישן זה משמש כמעט כל אפליקציה אם המפתחים ייושמו תצוגה לאורך ולרוחב. אם קיימת תמיכה בשני המצבים, עליך לשנות את הכיוון של המכשיר הרבה במהלך הבדיקה. כשתבדקו את זה, סביר להניח שתמצאו הרבה תקלות שקשורות לממשק המשתמש כי רכיבי ממשק המשתמש עברו למיקום אחר. סביר גם שהאפליקציה תקרוס. 

Gyroscope Sensor

גירוסקופ הוא חיישן שמשמש כדי למדוד או לשמור על הכיוון של המכשיר. בניגוד לחיישן תאוצה, אשר מודד תאוצה לינארית של התקן (בקו ישר), גירוסקופ מודד את הכיוון המדויק של המכשיר. משמעות הדבר היא שהמכשיר יכול לזהות תנועה של 360 מעלות (במעגל). בזכות חיישני תאוצה וגירוסקופ, המכשיר מסוגל לפעול על פני 6 צירים – שמאלה, ימינה, למעלה ולמטה, קדימה ואחורה.

השילוב של שני חיישנים משמש בעיקר למשחקים ואפליקציות כמו סימולציות טיסה כדי לשלוט על מטוס עם תנועה פיזית רצינית. תזכרו לבדוק את 6 הצירים כשאתם בודקים את האפליקציה שלכם. תבדקו על ציר בנפרד ואת כל הצירים ביחד כדי להיות בטוחים ש אפליקציות מגיבה כראוי

Magnetic Sensor

חיישן מגנטי נותן את היכולת למדוד את עוצמת והכיוון של השדות המגנטיים מסביב למכשיר. חיישן זה משמש בעיקר על ידי אפליקציות הדורשים מצפן כמו אפליקציות ניווט. בסיוע של החיישן הזה למכשיר יש אפשרות לקבוע את הכיוון אליו הוא פונה: מערב, מזרח, צפון או דרום.

אם האפליקציה שלכם משתמשת בחיישן מגנטי, עליכם לבדוק אותו גם במקומות שונים. לדוגמה, אם אתם משתמשים  באפליקציה בבניין שבו אתם מוקפים בהרבה מתכת, החיישן המגנטי עשוי לספק מידע כוזב או נתונים לא נכונים, מה שיכול להוביל לתופעות לוואי במקומות שונים. 

הבדיקות צריכות לכלול את המצבים הבאים:

• בתוך בניין 

• ברחוב 

• בפקק תנועה 

• ליד בניין עם הרבה מתכות מסביב

Pressure, Temperature, and Humidity Sensors

שלושת החיישנים האלה אינם נכללים בכל מובייל עדיין, אבל הם יהיו בקרוב. כל שלושת החיישנים יכולים לשמש כדי לאסוף מידע נוסף על המיקום הנוכחי של המשתמש, לספק מידע שימושי כגון הטמפרטורה הנוכחית, הגובה הנוכחי שמבוסס על הלחץ האטמוספרי והלחות.

חיישנים אלה משמשים, לדוגמה, על-ידי אפליקציות חיצונית או מזג אויר. שוב, הקפידו לבדוק חיישנים אלה במיקומים שונים עם טמפרטורות שונות, לחצים, בגבהים ובמצבים עם לחות שונה. ניתן, כמובן, לדמות לחץ או לחות במצב מעבדה כדי לבדוק האם החיישנים פועלים בצורה תקינה, אבל חשוב גם לבדוק אותם במצבים אמתיים, בסיטואציות יומיומיות בגלל שבמצבים כאלה יכולות להיווצר תופעות לוואי שלא יכולות לקרות במעבדה.

Location Sensor 

אתם בהחלט מכירים את חיישן המיקום, הידועה יותר בשם GPS. בזכות ה – GPS ניתן לקבוע את מיקום המכשיר. הוא משמש הרבה סוגים שונים של אפליקציות כמו אפליקציות מפות, אפליקציות מצלמה אפליקציות מדיה חברתית. משתמשים יכולים לשתף את המיקום הנוכחי שלהם עם אפליקציות אחרות ולשלוח אותו, לדוגמה, לחברים כדי שידעו איפה הם.

אם האפליקציה שלכם משתמשת ב- GPS כדי לקבוע את המיקום הנוכחי של המכשיר, ודאו כי חיישן ה – GPS כבוי לאחר השימוש. אחרת הסוללה של המכשיר תתרוקן מהר מאוד.

תפקודו של ה – GPS צריך כמובן להיבדק במקומות שונים, כמו באזורים כפריים או במרכז העיר בין בניינים גבוהים. בשני התרחישים אתם עלולים למצוא שהמיקום הנוכחי שמופיע שגוי או לא נמצא על ידי החיישן.  זה נכון במיוחד בערים בגלל הפרעה הנגרמת על ידי הבניינים שמסביב. אם האות ה – GPS אינה חזקה מספיק כדי לקבוע את המיקום הנוכחי, בדקו שמצב Wi-Fi מופעל יכול ה – GPS לאתר את הטלפון. אות GPS נמוכה יכולה גם לגרום לבעיות ביצועים באפליקציה שלכם עקב קשיים בחישוב המיקום הנוכחי. כשבודקים את ה – GPS  של האפליקציה שלכם חשוב לבדוק גם שהמכשיר לא מתחמם ושהמכשיר שומר על הטמפרטורה שלו. אני גם ממליץ לבטל את ה – GPS  כדי לראות איך האפליקציה שלכם מגיב בתרחיש הזה.

Touchless Sensor

חיישן נוסף שאינו נכלל בכל מובייל הוא חיישן "מגע ללא מגע" ברוב המקרים חיישן זה בנוי בתוך החלק הקדמי של המכשיר כדי לקבל תגובה תוך כדי פעולת אצבע או יד. פירוש הדבר הוא שאתם תוכלו לעבור בין תמונות בגלריית התמונות שלכם פשוט על ידי נפנוף היד שלכם מעל המסך. או שאתם תוכלו לענות על שיחת טלפון על-ידי החזקת המכשיר ליד האוזן שלכם מבלי לגעת בלחצן.

אם האפליקציה שלכם תומך בחיישן "מגע ללא מגע", תוודאו שאפשר לבצע את כל התנועות גם בזוויות שונות.

סיכום

רוב החיישנים שתיארנו מושפעים מהמיקום הנוכחי של המשתמש וסביבתו. כל סוג של תנועה חשובה מאוד בזמן בדיקת האפליקציה שלכם והחיישנים של המכשיר. זה שימושי גם לבדוק את החיישנים בשילוב של אחד עם השני כדי לבדוק שהאפליקציה שלכם מגיבה כראוי לשינויים של נתוני החיישן.

בדיקות חיישן אפשריות יכולות לכלול את המצבים הבאים:

• הליכה תוך שימוש באפליקציות והדמיה של מצב שבו אתם הולכים קדימה ואחורה.

• הליכה תוך שימוש באפליקציות, והדמיה של מצב שבו פתאום עוצרים לכמה דקות ואז ממשיכים ללכת.

• לשקשק ולסובב את המכשיר.

• הדמיית רעידות כאילו שאתם ברכבת או במכונית.

• לבצע תנועות קיצוניות כמו ספינינג תוך כדי סיבוב של המכשיר.

• השתמשו באפליקציה בחוץ במקומות עם הרבה שמש או כשמעונן וחשוך.

• השתמשו באפליקציה בתוך הבית עם תאורה רגילה או תחת מנורה.

• תנופפו מול המכשיר.

• תדמו מקרי קצה, לדוגמה ב – GPS: קואורדינטות: 0,0. הטמפרטורה ב- 0 מעלות. מכשירים עמיד למים באזורים עם לחות גבוהה.

כשאתם מבצעים את הפעולות האלה, שימו לב במיוחד לבאגים של קריסה של המכשיר או מצב שבו התמונה קופאת. תבדקו שרכיבי ממשק המשתמש יהיו גלויים ומוצגים נכון על המסך, במיוחד במצבים שונים של אור.

שימו לב גם אל הביצועים של האפליקציה ולאורך החיים של סוללה שלמכשיר.

דילוג לתוכן